Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot gaat samenwerken met IVN Natuureducatie om de natuurbeleving op de parken verder te versterken. In cocreatie zullen ze voor meer natuurbeleving en biodiversiteit op de Roompot vakantielocaties zorgen en activiteiten voor gasten ontwikkelen. Een pilot is op Kustpark Texel gestart.

Startpunt is een zogenaamde biodiversiteitsscan die IVN van Kustpark Texel heeft gemaakt. Met de resultaten van de biodiversiteitsscan van Kustpark Texel zijn IVN Natuureducatie en Roompot, maar ook diverse partners van het park, zoals de hoveniers, aan de slag gegaan. Doel is de gasten en het personeel te laten beleven hoe leuk, gezond en belangrijk de natuur is en nog meer biodiversiteit op het park te hebben. Na de zomer krijgen andere Roompot parken in Nederland zo’n scan.

Duurzame activiteiten voor vier doelgroepen

Toen Roompot in 2021 een uniek Leisure en Entertainment aanbod in de branche introduceerde, legde het als eerste aanbieder de focus op vier doelgroepen: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen.

Voor de vier doelgroepen van het Roompot Leisure en Entertainment ontwikkelen Roompot en IVN Natuureducatie nu nieuwe activiteiten op Kustpark Texel. De vier doelgroepen zijn: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen. Doel van de nieuwe activiteiten is dat zij spelenderwijs de natuur op een leuke en gezonde manier nog beter ontdekken: van fotoplaatjes zoeken tot duurzame kunst maken en van heuse expeditietochten tot het slapen in een hangmat om zo van de mooiste sterrenhemel te kunnen genieten. 

Gastherencursus

Het personeel kreeg hiervoor een "gastherencursus” die een sleutelelement in de samenwerking met IVN Natuureducatie vormt. Dankzij de cursus kunnen de medewerkers samen het gebied uitdragen, hun waardering voor het gebied met gasten delen en bijdragen aan de beleving van de gast. Op Kustpark Texel is het team daarna gelijk aan de slag gegaan. Zo zullen de parkgasten binnenkort kunnen genieten van de nieuw gezaaide bermen en van de bloemen die volop bloeien dankzij het aangepaste maaibeleid. Zo zal de heide ook alle ruimte krijgen, worden insectenhotels en verblijfplaatsen voor vleermuizen op diverse plaatsen op het park voorzien. Ook zal het park de omwonenden betrekken bij de verdere duurzame ontwikkeling van het park: in ruil voor het kaphout dat zij van het park kunnen krijgen, vraagt Roompot een fruitboom te schenken, die op het park wordt geplant.

Milieuvoordelen

 Door aandacht aan de biodiversiteit op de parken te geven en hieraan acties te koppelen, biedt Roompot meer ruimte aan de lokale flora en fauna en het herstel ervan. Het draagt op die manier ook zorg voor het behoud en het herstel van inheemse dieren- en plantensoorten. Door een gifvrij groenbeheer nemen eventueel aanwezige chemische stoffen in de bodem bovendien steeds verder af. Tenslotte zorgt veel groen ook voor CO2-opslag, waardoor de natuur zelf in staat is om CO2 te reduceren. Hiermee draagt Roompot actief bij aan zijn duurzaam doel om zijn CO2-voetafdruk tegen 2030 te halveren.

Maatschappelijke voordelen

 Deze aanpak creëert naast milieuvoordelen ook maatschappelijke voordelen. Deze vernieuwde aanpak brengt Roompots gasten in contact met de natuur en heeft het door de educatieve activiteiten invloed op de waardering van de natuur door de maatschappij. Ook is het aangetoond dat wie vakantietijd in de natuur doorbrengt, optimaal kan ontspannen en zijn stressniveau ziet dalen.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, natuur, vakantieparken, bungalowparken, campings, Texel, waddeneilanden, kusttoerisme, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...