Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag

Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag
DI-RECT voor de hoogste mural van Nederland. Foto: Anne Reitsma.
Den Haag is een kunstwerk rijker en het is meteen de hoogste mural van Nederland. Op 9 juni werd de muurschildering onthuld door popband DI-RECT en de Directeur van Cultuur, Gerben Hagenaars. 

Streetartist duo Kaspar van Leek en Niels van Swaemen hebben maanden gewerkt aan dit ruim 50 meter hoge kunstwerk en vandaag droegen ze het symbolisch over aan de stad. Directeur Cultuur Gerben Hagenaars nam het kunstwerk vol trots in ontvangst. De Mural is onderdeel van een groter kunstproject Music and Murals.

Over de waarde voor de destinatie Den Haag meldt Sander Hanenberg Head of Marketing The Hague & Partners: "Dit kunstwerk is een prachtige aanwinst voor de stad. Een ode aan één van de grootste bands van Den Haag. We hebben zo’n rijk heden en verleden op het gebied van popmuziek, blij dat het nu is vereeuwigd op zo’n gigantisch kunstwerk.”  ?

Wild Hearts  

De single ‘Wild Hearts’ van de Haagse band DI-RECT is de inspiratiebron geweest voor de hoogste muurschildering van Nederland. Het 14,75 breed bij 50 meter hoge werk op de gevel van een flat aan de Troelstrakade in Den Haag werd op donderdag 9 juni aan de band onthuld. Tijdens de onthulling werd de mural symbolisch overhandigd aan de stad en nam Directeur van Cultuur Gerben Hagenaars het kunstwerk in ontvangst. Streetartists Kaspar van Leek en Niels van Swaemen van Studio Giftig brachten met het gigantische kleurige werk een ode aan de band DI-RECT in hun stad Den Haag.  
  

Music & Murals  

De Haagse muurschildering is onderdeel van de webisode Music & Murals waarin Studio Giftig zich laat inspireren door het repertoire van de grootste musici van Nederland. De muurschilderingen zijn aangebracht op een plek in de stad waar de band vandaan komt. 

De webisode volgt de totstandkoming van het kunstwerk, van het moment van brainstormen, de input van DI-RECT, de gesprekken met onder andere de bewoners van de flat tot de onthulling van de mural. Eerder maakten Studio Giftig schilderingen van Spinvin in Nieuwegein, Racoon in Goes en Typhoon, Sticks & Rico (Opgezwolle) in Zwolle en Fresku in Eindhoven.  
 
Trefwoorden: destinatie, kunst, cultuur, popmuziek

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...