Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag

Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag
DI-RECT voor de hoogste mural van Nederland. Foto: Anne Reitsma.
Den Haag is een kunstwerk rijker en het is meteen de hoogste mural van Nederland. Op 9 juni werd de muurschildering onthuld door popband DI-RECT en de Directeur van Cultuur, Gerben Hagenaars. 

Streetartist duo Kaspar van Leek en Niels van Swaemen hebben maanden gewerkt aan dit ruim 50 meter hoge kunstwerk en vandaag droegen ze het symbolisch over aan de stad. Directeur Cultuur Gerben Hagenaars nam het kunstwerk vol trots in ontvangst. De Mural is onderdeel van een groter kunstproject Music and Murals.

Over de waarde voor de destinatie Den Haag meldt Sander Hanenberg Head of Marketing The Hague & Partners: "Dit kunstwerk is een prachtige aanwinst voor de stad. Een ode aan één van de grootste bands van Den Haag. We hebben zo’n rijk heden en verleden op het gebied van popmuziek, blij dat het nu is vereeuwigd op zo’n gigantisch kunstwerk.”  ?

Wild Hearts  

De single ‘Wild Hearts’ van de Haagse band DI-RECT is de inspiratiebron geweest voor de hoogste muurschildering van Nederland. Het 14,75 breed bij 50 meter hoge werk op de gevel van een flat aan de Troelstrakade in Den Haag werd op donderdag 9 juni aan de band onthuld. Tijdens de onthulling werd de mural symbolisch overhandigd aan de stad en nam Directeur van Cultuur Gerben Hagenaars het kunstwerk in ontvangst. Streetartists Kaspar van Leek en Niels van Swaemen van Studio Giftig brachten met het gigantische kleurige werk een ode aan de band DI-RECT in hun stad Den Haag.  
  

Music & Murals  

De Haagse muurschildering is onderdeel van de webisode Music & Murals waarin Studio Giftig zich laat inspireren door het repertoire van de grootste musici van Nederland. De muurschilderingen zijn aangebracht op een plek in de stad waar de band vandaan komt. 

De webisode volgt de totstandkoming van het kunstwerk, van het moment van brainstormen, de input van DI-RECT, de gesprekken met onder andere de bewoners van de flat tot de onthulling van de mural. Eerder maakten Studio Giftig schilderingen van Spinvin in Nieuwegein, Racoon in Goes en Typhoon, Sticks & Rico (Opgezwolle) in Zwolle en Fresku in Eindhoven.  
 
Trefwoorden: destinatie, kunst, cultuur, popmuziek

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...