Geplaatst op: 30-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

KLM reageert op kritische punten Staatsagent: coronasteun zo snel mogelijk terugbetalen

KLM reageert op kritische punten Staatsagent: coronasteun zo snel mogelijk terugbetalen

De Staatsagent die toezicht houdt op de afspraken voor coronasteun van KLM komt met enkele kritische punten. Onder meer zijn de kostenverlagingen nog niet structureel genoeg doorgevoerd en zou het bedrijf belastingontduiking mogelijk maken voor personeel dat in het buitenland woont. KLM reageert dat het de steun zo snel mogelijk wil afbetalen.

"KLM wil nogmaals benadrukken de overheid zeer erkentelijk te zijn voor de steun die we hebben ontvangen in 2020. Wij zien het als onze plicht om het toegekende leningenpakket zo snel mogelijk terug te betalen.  KLM heeft in totaal 942 miljoen euro van het pakket getrokken, waarvan 311 miljoen euro inmiddels is terugbetaald. KLM heeft zich bij het verstrekken van de steun in 2020 gecommitteerd aan de voorwaarden, die nog steeds staan."

De Staatsagent stelde vast dat KLM in de beginfase voldeed aan het verlagen van de kosten maar de afspraak ging over een kostenverlaging op de lange termijn. Daar zou KLM nog niet aan voldoen. KLM over de kostendiscussie: "Een van de voorwaarden die de Nederlandse overheid aan het leningenpakket heeft gesteld is dat KLM haar beïnvloedbare kosten met 15% reduceert. KLM heeft hieraan ruimschoots voldaan en zelfs het afgelopen jaar 30% van haar beïnvloedbare kosten weten te reduceren. Door deze snelle kostenreductie, in combinatie met de inmiddels sterk verlaagde NOW-regeling, behoorde KLM de laatste drie kwartalen tot een van de best presterende luchtvaartmaatschappijen in Europa."

Onder meer door stijgende loonkosten aan piloten haalt KLM de eis niet. KLM geeft een er een andere invulling aan. "Onderdeel daarvan is de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage die door vrijwel alle KLM’ers is geleverd. Afhankelijk van inkomensgroep levert het personeel tot 20% in. Daarover zijn met de vakbonden afspraken gemaakt. In alle cao’s is aan de gestelde arbeidsvoorwaardelijke bijdrage voldaan. De cao van het cockpitpersoneel liep tot 1 maart jl., de cao’s met Grond en Cabine lopen tot eind 2022.  De nieuwe cao voor cockpit personeel is vertraagd door het ILO rapport dat kritisch is over de door de Staat opgelegde voorwaarden. Over de cao van de piloten wordt de komende weken verder gesproken."

Eis voor de coronasteun is dat er forse stappen komen op het gebied van duurzaamheid. De Staatsagent meldt dat het proces weinig vooruitgang boekt. KLM: "KLM heeft ook verdere invulling gegeven aan de duurzaamheidsagenda in lijn met de voorwaarden van de overheid. Hierover zijn constructieve gesprekken gevoerd met het ministerie van I&W in de afgelopen maanden en is een implementatieplan opgesteld dat beantwoordt aan de wens van de overheid KLM’s inspanningen op dit gebied beter volgbaar te maken. KLM is on track als het gaat om duurzaamheid en vliegt met elke vlucht op een klein percentage duurzame brandstof. Ook heeft KLM zich gecommitteerd aan Science Based Targets initiative dat bedrijven helpt in lijn te komen met het klimaatakkoord van Parijs."

KLM onderzoekt het punt over mogelijke belastingontduiking van werknemers in het buitenland. "KLM is een internationaal bedrijf met in totaal circa 25.000 medewerkers, bestaand uit personeel van verschillende nationaliteiten. Een kleine groep (2,9% van het totale personeelsbestand) van het vliegend personeel woont in het buitenland en maakt gebruik van de woon-werkregeling van KLM. KLM, VNV, FNV Cabine en VNC erkennen dat altijd gehandeld dient te worden conform bestaande wet- en regelgeving. KLM heeft met de drie betrokken vakbonden een werkgroep geïnstalleerd. Zaak is om snel tot een oplossing te komen die ook door de bonden wordt gedragen."

Hieronder de download van de brief van de Staatsagent over de voortgang op de voorwaarden voor de coronasteun aan KLM.
Trefwoorden: KLM, steun, staatsagent

CELTH
 








||| Nieuws |||

28/06/24
Noordwijk laat Beach Shuttle weer rijden
Op een van de eerste echte stranddagen heeft vandaag wethouder Theo Alkemade het officiële startsein gegeven voor de Beach Shuttle die tijdens de zomer van 2024 weer gaat rijden van en naar het strand in Noordwijk aan Zee. Het doel is de parkeerdruk in het dorp te verminderen.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
10/06/24
Exclusief voor leden
Ankie van Wersch directeur MVO Nederland
Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland.
06/06/24
Duurzame energie voor Buitenplaats Beekhuizen  en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizen
Natuurvakantiepark Buitenplaats en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizenb gaan samenwerken om duurame energie op te wekken.
06/06/24
Camperaars mijden hete vakantielanden
Nederlandse camperaars gaan de hitte in vakantielanden vermijden. Ze kiezen daarom in de toekomst voor andere landen en vinden dat campings te weinig doen.
29/05/24
Exclusief voor leden
Hoe duurzaam willen we reizen en wat is het tipping point?
Bijna driekwart van de reizigers is bereid om extra te betalen voor een ticket als dat geld wordt gebruikt om vliegen duurzamer te maken. Tegelijkertijd zegt 43% van de ondervraagden pas voor een treinreis te kiezen als dat goedkoper is dan vliegen. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Better Places.
17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
06/05/24
Luchtvaart moet van Europese toezichthouders stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten van de ACM en andere Europese toezichthouders stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims. De luchtvaartmaatschappijen moeten voor 1 juni de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen