Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

In samenwerking met het Power Up initiatief gaat VoltAero, een Franse producent van elektrisch-hybride vliegtuigen, vanaf 13 juni tot en met vrijdag 17 juni proefvluchten uitvoeren naar verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland. Doel is het promoten van duurzame, regionale luchtvaart en het opdoen van kennis over de haalbaarheid, potentie en de afhandeling van elektrische vluchten. Onlangs tekenden VoltAero en Eindhoven Airport de overeenkomst hiervoor. VoltAero is het eerste bedrijf dat demonstratievluchten uitvoert binnen het Power Up initiatief waarin ook Eindhoven Airport participeert.


Voor de demonstratievluchten wordt VoltAero's Cassio 1 ingezet. Dit toestel gebruikt de elektrische motoren van het aandrijfsysteem voor volledig elektrische aandrijving tijdens het taxiën, opstijgen, de vlucht en landing. De hybride functie (met een interne verbrandingsmotor) wordt gebruikt om het bereik te vergroten door de batterijen tijdens de vlucht op te laden. Bovendien dient dit als back-up in het geval van een probleem met de elektrische aandrijving. De elektrisch-hybride aandrijflijn heeft sinds 2020 uitgebreide testen in de lucht ondergaan. De Cassio 1 heeft bijna 10.000 kilometer gevlogen tijdens vluchten in heel Europa.


De demonstratievluchten geven inzicht in de operationele kosten, geluidsprestaties, vereisten op het gebied van de grondinfrastructuur en technische ondersteuning voor het toekomstige gebruik van de (hybride) elektrische vliegtuigen. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren.


"Onze samenwerking is een uitstekende gelegenheid om te laten zien hoe Cassio de CO2- uitstoot aanzienlijk kan verlagen en de geluidsoverlast kan verminderen door gebruik te maken van VoltAero's elektrisch-hybride aandrijfsysteem", zegt Jean Botti, VoltAero's CEO & Chief Technology Officer. "We willen in 2024 de eerste toestellen op de markt brengen. Daarom is deze timing perfect afgestemd op het Nederlandse doel om een pionier te worden in duurzame luchtvaart."


Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: "VoltAero is een zeer waardevolle partner, die expertise op het gebied van elektrisch-hybride vliegtuigen meebrengt. Met de Cassio 1 is al veel ervaring opgedaan binnen segmenten die vergelijkbaar zijn met mogelijke regionale routes vanuit ons land." Volgens Hellemons draagt de kennis van VoltAero's team over elektrische luchtvaart bij aan het onderzoek door Power Up naar de toekomstige inzet en afhandeling van elektrische vliegtuigvluchten.

Power Up is een initiatief van de vier belangrijkste regionale luchthavens in Nederland (Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport) met de steun van o.a. de Royal Schiphol Group en Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Het Power Up initiatief is een open-source platform waarin vliegtuigfabrikanten (OEM's), luchtvaartmaatschappijen en luchthavens samenwerken om versneld een nieuw, duurzaam en efficiënt mobiliteitsalternatief te ontwikkelen voor een optimale connectiviteit tussen regio's.


VoltAero is ver gevorderd met de ontwikkeling van de Cassio-vliegtuigen. Het bedrijf gaat toestellen produceren met een capaciteit van vier tot twaalf zitplaatsen. Als eerste wordt de Cassio 330- vier tot vijf zitplaatsen en aangedreven door een 330-kilowatt elektrisch-hybride motor- gecertificeerd. VoltAero's Cassio 480 met zes zitplaatsen heeft een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 480 kilowatt. De Cassio 600 heeft een capaciteit van tien tot twaalf zitplaatsen met een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 600 kilowatt. VoltAero biedt toestellen die kunnen worden ingezet voor commerciële vluchten, luchttaxi-/charterbedrijven, privé-eigenaren, alsook voor vracht, postbezorging en medische evacuatie toepassingen. De vliegtuigen worden gebouwd in een speciale productiefaciliteit op de luchthaven van Rochefort in de Franse regio Nouvelle-Aquitaine.

 

Trefwoorden: Hybride vliegtuigen, elektrische vliegtuigen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.