Geplaatst op: 30-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

In samenwerking met het Power Up initiatief gaat VoltAero, een Franse producent van elektrisch-hybride vliegtuigen, vanaf 13 juni tot en met vrijdag 17 juni proefvluchten uitvoeren naar verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland. Doel is het promoten van duurzame, regionale luchtvaart en het opdoen van kennis over de haalbaarheid, potentie en de afhandeling van elektrische vluchten. Onlangs tekenden VoltAero en Eindhoven Airport de overeenkomst hiervoor. VoltAero is het eerste bedrijf dat demonstratievluchten uitvoert binnen het Power Up initiatief waarin ook Eindhoven Airport participeert.


Voor de demonstratievluchten wordt VoltAero's Cassio 1 ingezet. Dit toestel gebruikt de elektrische motoren van het aandrijfsysteem voor volledig elektrische aandrijving tijdens het taxiën, opstijgen, de vlucht en landing. De hybride functie (met een interne verbrandingsmotor) wordt gebruikt om het bereik te vergroten door de batterijen tijdens de vlucht op te laden. Bovendien dient dit als back-up in het geval van een probleem met de elektrische aandrijving. De elektrisch-hybride aandrijflijn heeft sinds 2020 uitgebreide testen in de lucht ondergaan. De Cassio 1 heeft bijna 10.000 kilometer gevlogen tijdens vluchten in heel Europa.


De demonstratievluchten geven inzicht in de operationele kosten, geluidsprestaties, vereisten op het gebied van de grondinfrastructuur en technische ondersteuning voor het toekomstige gebruik van de (hybride) elektrische vliegtuigen. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren.


"Onze samenwerking is een uitstekende gelegenheid om te laten zien hoe Cassio de CO2- uitstoot aanzienlijk kan verlagen en de geluidsoverlast kan verminderen door gebruik te maken van VoltAero's elektrisch-hybride aandrijfsysteem", zegt Jean Botti, VoltAero's CEO & Chief Technology Officer. "We willen in 2024 de eerste toestellen op de markt brengen. Daarom is deze timing perfect afgestemd op het Nederlandse doel om een pionier te worden in duurzame luchtvaart."


Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: "VoltAero is een zeer waardevolle partner, die expertise op het gebied van elektrisch-hybride vliegtuigen meebrengt. Met de Cassio 1 is al veel ervaring opgedaan binnen segmenten die vergelijkbaar zijn met mogelijke regionale routes vanuit ons land." Volgens Hellemons draagt de kennis van VoltAero's team over elektrische luchtvaart bij aan het onderzoek door Power Up naar de toekomstige inzet en afhandeling van elektrische vliegtuigvluchten.

Power Up is een initiatief van de vier belangrijkste regionale luchthavens in Nederland (Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport) met de steun van o.a. de Royal Schiphol Group en Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Het Power Up initiatief is een open-source platform waarin vliegtuigfabrikanten (OEM's), luchtvaartmaatschappijen en luchthavens samenwerken om versneld een nieuw, duurzaam en efficiënt mobiliteitsalternatief te ontwikkelen voor een optimale connectiviteit tussen regio's.


VoltAero is ver gevorderd met de ontwikkeling van de Cassio-vliegtuigen. Het bedrijf gaat toestellen produceren met een capaciteit van vier tot twaalf zitplaatsen. Als eerste wordt de Cassio 330- vier tot vijf zitplaatsen en aangedreven door een 330-kilowatt elektrisch-hybride motor- gecertificeerd. VoltAero's Cassio 480 met zes zitplaatsen heeft een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 480 kilowatt. De Cassio 600 heeft een capaciteit van tien tot twaalf zitplaatsen met een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 600 kilowatt. VoltAero biedt toestellen die kunnen worden ingezet voor commerciële vluchten, luchttaxi-/charterbedrijven, privé-eigenaren, alsook voor vracht, postbezorging en medische evacuatie toepassingen. De vliegtuigen worden gebouwd in een speciale productiefaciliteit op de luchthaven van Rochefort in de Franse regio Nouvelle-Aquitaine.

 

Trefwoorden: Hybride vliegtuigen, elektrische vliegtuigen

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
06/05/24
Luchtvaart moet van Europese toezichthouders stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten van de ACM en andere Europese toezichthouders stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims. De luchtvaartmaatschappijen moeten voor 1 juni de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen
02/05/24
Eerste eigen Airbus Transavia
Transavia verwelkomt vierde schonere en stillere Airbus A321neo, eerste in bezit van luchtvaartmaatschappij zelf
30/04/24
Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...