Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

In samenwerking met het Power Up initiatief gaat VoltAero, een Franse producent van elektrisch-hybride vliegtuigen, vanaf 13 juni tot en met vrijdag 17 juni proefvluchten uitvoeren naar verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland. Doel is het promoten van duurzame, regionale luchtvaart en het opdoen van kennis over de haalbaarheid, potentie en de afhandeling van elektrische vluchten. Onlangs tekenden VoltAero en Eindhoven Airport de overeenkomst hiervoor. VoltAero is het eerste bedrijf dat demonstratievluchten uitvoert binnen het Power Up initiatief waarin ook Eindhoven Airport participeert.


Voor de demonstratievluchten wordt VoltAero's Cassio 1 ingezet. Dit toestel gebruikt de elektrische motoren van het aandrijfsysteem voor volledig elektrische aandrijving tijdens het taxiën, opstijgen, de vlucht en landing. De hybride functie (met een interne verbrandingsmotor) wordt gebruikt om het bereik te vergroten door de batterijen tijdens de vlucht op te laden. Bovendien dient dit als back-up in het geval van een probleem met de elektrische aandrijving. De elektrisch-hybride aandrijflijn heeft sinds 2020 uitgebreide testen in de lucht ondergaan. De Cassio 1 heeft bijna 10.000 kilometer gevlogen tijdens vluchten in heel Europa.


De demonstratievluchten geven inzicht in de operationele kosten, geluidsprestaties, vereisten op het gebied van de grondinfrastructuur en technische ondersteuning voor het toekomstige gebruik van de (hybride) elektrische vliegtuigen. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren.


"Onze samenwerking is een uitstekende gelegenheid om te laten zien hoe Cassio de CO2- uitstoot aanzienlijk kan verlagen en de geluidsoverlast kan verminderen door gebruik te maken van VoltAero's elektrisch-hybride aandrijfsysteem", zegt Jean Botti, VoltAero's CEO & Chief Technology Officer. "We willen in 2024 de eerste toestellen op de markt brengen. Daarom is deze timing perfect afgestemd op het Nederlandse doel om een pionier te worden in duurzame luchtvaart."


Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: "VoltAero is een zeer waardevolle partner, die expertise op het gebied van elektrisch-hybride vliegtuigen meebrengt. Met de Cassio 1 is al veel ervaring opgedaan binnen segmenten die vergelijkbaar zijn met mogelijke regionale routes vanuit ons land." Volgens Hellemons draagt de kennis van VoltAero's team over elektrische luchtvaart bij aan het onderzoek door Power Up naar de toekomstige inzet en afhandeling van elektrische vliegtuigvluchten.

Power Up is een initiatief van de vier belangrijkste regionale luchthavens in Nederland (Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport) met de steun van o.a. de Royal Schiphol Group en Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Het Power Up initiatief is een open-source platform waarin vliegtuigfabrikanten (OEM's), luchtvaartmaatschappijen en luchthavens samenwerken om versneld een nieuw, duurzaam en efficiënt mobiliteitsalternatief te ontwikkelen voor een optimale connectiviteit tussen regio's.


VoltAero is ver gevorderd met de ontwikkeling van de Cassio-vliegtuigen. Het bedrijf gaat toestellen produceren met een capaciteit van vier tot twaalf zitplaatsen. Als eerste wordt de Cassio 330- vier tot vijf zitplaatsen en aangedreven door een 330-kilowatt elektrisch-hybride motor- gecertificeerd. VoltAero's Cassio 480 met zes zitplaatsen heeft een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 480 kilowatt. De Cassio 600 heeft een capaciteit van tien tot twaalf zitplaatsen met een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 600 kilowatt. VoltAero biedt toestellen die kunnen worden ingezet voor commerciële vluchten, luchttaxi-/charterbedrijven, privé-eigenaren, alsook voor vracht, postbezorging en medische evacuatie toepassingen. De vliegtuigen worden gebouwd in een speciale productiefaciliteit op de luchthaven van Rochefort in de Franse regio Nouvelle-Aquitaine.

 

Trefwoorden: Hybride vliegtuigen, elektrische vliegtuigen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...