Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Spookslot Efteling wordt afgebroken en verandert in themagebied Danse Macabre

Spookslot Efteling wordt afgebroken en verandert in themagebied Danse Macabre
Impressie van themagebied Danse Macabre. Foto: Eftelling.
Met de sloop van het Spookslot en de komst van een horrorachtig themagebied speelt Efteling in op de trend van griezelen en het gevoel van Halloween. Na de zomer zal het Spookslot plaatsmaken voor een huiveringwekkend nieuw themagebied met de nieuwe Efteling-attractie Danse Macabre, horeca, een souvenirwinkel en bijpassend entertainment. Het themagebied met attractie opent in 2024.


In de attractie Danse Macabre, vernoemd naar het bekende muziekstuk, word je straks meegenomen door het verhaal met de onvergetelijke muziek uit het Spookslot als rode draad. De omgeving is een mysterieus decor, waarin het 20 meter hoge attractiegebouw meteen de aandacht vangt. Het wordt griezelen in de Efteling als nooit tevoren, belooft het attractie- en verblijfspark.

Interview met ontwerpers Sander en Jeroen

Tijdens een wandeling door het hart van de Efteling, het Sprookjesbos, leggen Team Lead Ontwerp Sander de Bruijn en Efteling-ontwerper Jeroen Verheij uit hoe zo’n nieuw themagebied ontstaat. Bekijk het interview of lees de highlights uit dat interview hieronder.

Kun je ons iets vertellen over het gedachtegoed van de Efteling?

Sander: "Het creatief gedachtegoed van de Efteling is bedacht door Anton Pieck. Wil je het idee van de Efteling begrijpen, dan moet je eigenlijk hier beginnen, bij de essentie van de Efteling: het Sprookjesbos. Met als doel en inzet om alle gasten even te laten ontsnappen aan de realiteit van alledag.”

Hoe vertalen jullie, als ontwerpers, dat gedachtegoed naar de ontwerpen voor de Efteling?

Jeroen: "Bij alles wat we verzinnen, ontwerpen en maken voor de Efteling hebben we een verhaal in gedachten. De laatste jaren hebben we een visie ontwikkeld om dat eigenlijk nóg beter te doen. Dat zijn de themagebieden of, zoals we zelf graag zeggen, de immersieve werelden, waarin we de gast echt helemaal kunnen onderdompelen In het verhaal. Bij bijvoorbeeld bij Max & Moritz en De Wereld van Sindbad doen we dat al.”

Wat maakt dat gedachtegoed nou zo belangrijk voor de Efteling?

Sander: "Het gedachtegoed voor de Efteling is ontzettend belangrijk omdat we daarmee in staat zijn die verhalen tot leven te brengen en alle gasten onder te dompelen in de sprookjes en legendes van de Efteling. Als we echt iets weg moeten doen, of iets aanpassen of veranderen dan kijken we altijd naar de waarde die het heeft. Wat is de ziel en de oorsprong van het sprookje waar het over gaat? Hier in het Sprookjesbos gaat het over sprookjes van Grimm en Andersen. Maar bij Spookslot gaat het over het griezelen, op een hele bijzondere Eftelingse manier. Dat is ons startpunt. Helaas is het bij het Spookslot onoverkomelijk om daar een aanpassing, of in dit geval zelfs een grotere verandering te doen, vanwege de staat van het gebouw en de verouderde techniek.”

Kun je ons eens meenemen in zo’n nieuw project, hoe gaat zoiets dan?

Jeroen: "In dit geval kwam de vraag om na te gaan denken over een nieuwe invulling van het gebied. Dus niet alleen maar een attractie, maar echt een themagebied. Super interessante opdracht natuurlijk. Ook heel spannend en een beetje met een dubbel gevoel, want er moet iets voor wijken. We hebben conceptsessies gehouden, een projectteam gevormd en vanuit onze afdeling hebben we ook een groep bij elkaar gezet, die ik zelf graag de ‘creatieve geesten’ noem. Dat past natuurlijk mooi in het thema griezelen wat we hier gaan brengen. We hebben iets heel moois verzonnen, waarbij de gasten zich straks echt tussen de restanten, de ruïnes van een oude abdij wanen. Met retail en horeca, maar ook dus die mooie attractie in een gebouw van ongeveer 20 meter hoog. Best wel indrukwekkend! Ik denk dat het een hele mooie nieuwe plek wordt binnen de Efteling.”

Waar haal je de meeste inspiratie vandaan?

Jeroen: "Inspiratie kan eigenlijk van heel veel verschillende kanten komen: boeken, reizen, films en de wereld om je heen. In dit geval ook voor een heel groot deel uit het prachtige Spookslot zelf en de ontwerpen die Ton van de Ven daarvoor gemaakt heeft. De oplettende kijker gaat straks ook een aantal elementen daarvan toch weer terug herkennen in de nieuwe attractie. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat de Danse Macabre, het prachtige klassieke muziekstuk wat zo onlosmakelijk verbonden is met griezelen in de Efteling, terugkeert. Onze gasten gaan op een geheel nieuwe manier de Dans Macabre beleven. Niet onbelangrijk is dat we het Spookslot gaan vereeuwigen, zodat iedereen op zijn eigen manier daar nog tot in lengte van dagen aan terug kan denken. Na de zomer komt een waardig afscheid van het Spookslot.”

En voor nu?

Sander: "Voor nu gaan we eerst heel hard aan het werk. Er is ontzettend veel te doen. Wij kunnen niet wachten tot de eerste gasten de Danse Macabre in 2024 gaan beleven.”

Trefwoorden: Attractiepark, Efteling, griezelen, spookslot, ontwerp

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...