Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Chaos Schiphol laat populariteit regionale luchthavens stijgen

Chaos Schiphol laat populariteit regionale luchthavens stijgen

De drukte op Schiphol zorgt ervoor dat reizigers lokale luchthavens hoger op hun verlanglijstje hebben staan. Sinds de start van de meivakantie wordt er aanzienlijk meer gezocht op vluchten vanaf Rotterdam, Eindhoven, Eelde en de Duitse luchthavens. De druk op de Amsterdamse luchthaven lijkt daarmee af te nemen.

dé VakantieDiscounter ziet de afgelopen weken een stijging in het aantal zoekopdrachten voor vakanties vanaf specifieke luchthavens. Opvallend hierin is dat Schiphol – sinds de start van de drukte en de aandacht in de media – hierin achterblijft ten opzichte van andere luchthavens.

Grootste stijging voor Rotterdam

Rotterdam komt als grote ‘winnaar’ uit de bus. Het aantal zoekopdrachten voor vluchten vanaf deze luchthaven is maar liefst met 52% gestegen. Ook de andere Nederlandse luchthavens zitten in de lift; Eelde stijgt met 32% en Eindhoven met 30%.

De Duitse luchthavens weten ook aandeel te winnen, namelijk 37%. Schiphol moet het doen met slechts een groei van 3% in het aantal zoekopdrachten.

Schade beperkt op boekingen

Hoewel deze cijfers significant zijn, ziet dé VakantieDiscounter dit nog niet zo significant terug in de boekingscijfers. "We zien dat reizigers veel zoeken op lokale luchthavens, maar er zijn meer beslissingsfactoren dan enkel de drukte op Schiphol. Of zij uiteindelijk ook een vakantie boeken met een reis vanaf de gewenste luchthaven, hangt ook af van de keuze van de bestemming, de beschikbaarheid en niet geheel onbelangrijk; de prijs”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter.

Toch ziet het online reisbureau wel dat het aantal boekingen vanaf Schiphol afneemt; waar in week 16 44% een vakantie met vertrek vanaf Schiphol boekte, is dit de laatste dagen gezakt naar 40%. Deze mensen lijken vooral uit te wijken naar Rotterdam; het aandeel van deze luchthaven stijgt van 6% naar 10%.

Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, druk

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...