Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

De Overijsselse routenetwerken worden door fietsers met een 8,1 en door wandelaars met een 8,3 beoordeeld. Dit blijkt uit onderzoek onder fietsers en wandelaars, uitgevoerd door MarketingOost in opdracht van Gastvrij Overijssel. 

De aanleiding voor dit onderzoek was de toegenomen populariteit van wandelen en fietsen tijdens Corona. Fietsen en wandelen staan in Overijssel in de top-5 van ondernomen vrijetijdsactiviteiten. Dankzij inzicht in het gebruik van de routenetwerken en de beoordeling ervan, kunnen deze zo gericht mogelijk worden doorontwikkeld. De gemiddelde score voor de algemene beoordeling van het wandelnetwerk is een 8,3, voor het fietsnetwerk is dit een 8,1. 

Bezoekers ervaren de routenetwerken als rustig

Uit het onderzoek blijkt dat beide netwerken worden ervaren als rustig. Ongeveer de helft van de ondervraagde wandelaars en fietsers maakt zelf bewust gebruik van de routenetwerken. Mensen die geen (bewust) gebruik maken van het netwerk of geen specifieke route kiezen zijn vaak al bekend in Overijssel. De belangrijkste criteria voor het kiezen van een route zijn de omgeving/landschap, de lengte en de mate van afwisseling. 

Borden blijven belangrijk

Mensen gebruiken voor het volgen van de route een combinatie van fysieke en digitale hulpmiddelen: ze volgen zowel de bewegwijzering, een app of website als een wandel- of fietskaart. Jakob Ponstein, coördinator van de routenetwerken noordwest-Overijssel, vertelt: "Het is opvallend dat 74% van de wandelaars de beborde bewegwijzering in het veld als hulpmiddel gebruikt. Dit bevestigt dat daar behoefte aan is en dat het nodig blijft daarin te investeren. Bovendien kunnen digitale middelen zonder bebording in het veld niet navigeren.” 

Horeca veel gebruikt

Voorzieningen die het meest gebruikt worden zijn picknick- en rustbankjes en horecagelegenheden. Daarnaast maken wandelaars veel gebruik van gratis parkeerplaatsen en fietsers van veerponten. Opvallend is dat veel mensen gebruik maken van de horeca, terwijl horeca niet als keuzefactor meegewogen wordt in de keuze voor een bepaalde route. Dit is deels te verklaren doordat veel bezoekers uit de omgeving komen. De vaakst genoemde ergernissen zijn: een gebrek aan prullenbakken en het gedrag van andere medegebruikers. Fietsers benoemen daarnaast dat sommige paden te smal zijn.

Belangrijk om de hoge kwaliteit vast te houden

Adri Ooms, programmacoördinator van Gastvrij Overijssel: "Het waarderingscijfer van de gebruikers voor de routenetwerken is een stevige 8. Het is onze ambitie om dit mooie cijfer vast te houden voor de toekomst. Er is afgesproken om in 2022 en 2023 het onderzoek voort te zetten, zodat wij over een langere periode de reacties van de gebruikers kunnen blijven peilen en volgen.” Jakob Ponstein voegt daaraan toe: "De resultaten zijn de onderlegger voor het blijven investeren in de routenetwerken. Het geeft focus en helpt keuzes maken in de investeringsplannen. Om op die manier de wandelaar en fietser naar hun behoefte te kunnen blijven bedienen.” De komende jaren moeten gemeenten en provincie structureel blijven investeren om de randvoorwaarden (bebording, aanwezigheid van faciliteiten) van de routenetwerken in stand te houden. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarmee dragen we bovendien bij aan de maatschappelijke voordelen die wandelen en fietsen met zich meebrengen, zoals het verbeteren van de fysieke gezondheid, de mentale gezondheid en het subjectief welbevinden

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in heel Overijssel uitgevoerd met behulp van enquêteurs van I&O Research en een online vragenlijst. In de periode van oktober-november 2021 hebben 464 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.

Op basis van aanvullend kwantitatief onderzoek naar de drukte op het fiets- en wandelroutenetwerk heeft MarketingOost een dashboard ontwikkeld. Het dashboard is te vinden op de Datahub Overijssel. Voor de ontwikkeling is actief samengewerkt met Irias, Landschap Overijssel, Wandelnet en andere gebiedspartners.

Trefwoorden: onderzoek, dagrecreatie, fietsen, wandelen, routenetwerken, fietsroutenetwerk, wandelroutenetwerk, gebruik, waardering, dmo's.

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.