Schiphol vraagt luchtvaartmaatschappijen vluchten te schrappen
Schiphol heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd komend weekend minder vluchten op de luchthaven uit te voeren. Daarmee moet de ‘drukte op het systeem’ worden verlicht. De grootste Nederlandse luchthaven kan de drukte door personeelsgebrek niet meer aan. Afgelopen weekend moest de luchthaven zelfs tijdelijk worden gesloten. ANVR heeft om opheldering gevraagd.
In een brief aan de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties vraagt Schiphol om in de meivakantie vluchten te schrappen en geen nieuwe boekingen te maken voor de periode 2 tot en met 8 mei. Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties reageren boos en afwijzend. Zij zijn niet van plan om vakanties te annuleren. Volgens Schiphol gaat het om een uitzonderlijke maatregel om de drukte in goede banen te leiden. Schiphol lijkt maar niet in staat om het personeelsprobleem op te lossen. De relatief lage salarissen liggen daaraan ten grondslag.
ANVR directeur Frank Oostdam: "Deze problemen zijn niet nieuw; ook in de jaren vóór corona waren er flinke problemen in de meivakantie en liepen de wachttijden sterk op. Er stond reeds een overleg met Schiphol gepland op directieniveau, maar vooruitlopend hierop is door de ANVR gevraagd hoe dit nu zo uit de hand is gelopen en wat hieraan wordt gedaan."
Door de ANVR is tevens gevraagd waarom zaterdag alle reizigers werd gevraagd niet naar Schiphol te komen terwijl de problemen zich concentreerden op (de bagage van) KLM-reizigers. Tenslotte zijn vragen gesteld over de financiële schade. Reisorganisatoren zitten met geannuleerde vluchten voor vakanties, waarbij alternatieven aan het begin van de meivakantie niet/nauwelijks voorhanden zijn. "Met een drukke zomer in het vooruitzicht willen wij de zekerheid hebben dat onze passagiers op goede wijze op Schiphol kunnen vertrekken en terugkeren", aldus Frank Oostdam.