Geplaatst op: 11-04-2022
Auteur: Marc Gerlings

Goudse kaasmarkt wordt nog een beetje Hollandser

Goudse kaasmarkt wordt nog een beetje Hollandser
De kaasmarkt in Gouda gaat na twee jaar weer van start. Foto: VVV Gouda.

Al eeuwen wordt er op de Markt in Gouda kaas verhandeld en op donderdag 14 april is de beroemde Gouda Kaasmarkt na twee jaar afwezigheid weer terug. In het kader van de viering van 750 jaar stadsrechten, is de Goudse kaasmarkt uitgebreid met typisch Goudse ambachten.

Van de eerste donderdag in april tot en met de laatste donderdag in september vindt iedere donderdag (behalve op Hemelvaartsdag) van 10.00 tot 12.30 de Gouda Kaasmarkt plaats. De eerste kaasmarkt komende donderdag is extra speciaal omdat deze tot 16 uur duurt. 

Goudse iconen

Bovendien zijn die dag de zogenaamde Goudse iconen opgesteld op de Markt: 50 kunstwerken die zijn gebaseerd het bronzen kunstwerk ‘de kaasboerin’ van Ineke van Dijk. Hierna worden ze verspreid over de stad en vormen een wandelroute.

Bijzonder van de Gouda Kaasmarkt is dat bezoekers tussen de boeren en kaashandelaren mogen lopen en zo van dichtbij getuige zijn hoe de prijs met ouderwetse handjeklap wordt bepaald. De door paarden voortgetrokken kaasbrikken stoppen voor de monumentale Goudse Waag, waarna kaasjongens ze uitladen zodat de kazen op de originele weegschaal in de Goudse Waag worden gewogen. Ook de bekende Goudse kaasmeisjes ontbreken niet.

Kaasmarkt

In het kader van Gouda750 is de kaasmarkt dit jaar uitgebreid met typisch Goudse ambachten zoals plateel schilderen, kaarsen maken en bierbrouwen. Zoals altijd wordt de kaasmarkt officieel geopend door het luiden van de bel door de wethouder van toerisme Thierry van Vugt in het bijzijn van schoolkinderen verkleed als kaasjongens en kaasmeisjes. 

VVV informatie over de kaasmarkt.
Trefwoorden: Gouda, kaas, ambacht, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...