Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Met de paasdagen voor de deur, start het toeristisch seizoen 2022 echt. Afgelopen twee jaar liep het inkomend toerisme een forse deuk op. Nu stijgt het aantal boekingen van buitenlandse toeristen en zeker het aandeel Duitse gasten veert op.

Dat is interessant voor de Nederlandse markt omdat de Duitsers vóór de pandemie de grootste groep bezoekers was. Uit data van vakantiehuizenplatform Belvilla blijkt de veerkracht.

Waar in 2021 ruim driekwart van de Nederlandse boekingen met het Paasweekend in eigen land was, is dat dit jaar nog maar 33%. Tijdens de Paasperiode kunnen we vooral toeristen uit Duitsland verwachten. 

Waar gaan Nederlanders heen met Pasen?

Bijna de helft (44%) van de Nederlandse vakantiegangers tijdens Pasen gaat dit jaar naar België. Nederland komt met 33% van de boekingen op nummer twee als Paasbestemming. Dit was vorig jaar nog 15%. De rest van de Nederlanders gaat dit jaar naar Duitsland (7%) en Denemarken (4%).

Paasvakanties

"Tijdens de Duitse en Belgische Paasvakantie kunnen we vooral Duitse toeristen verwachten in Nederland.” Aldus Hanita van der Meer, director PR & Communication van Belvilla by OYO. "52% van de boekingen naar Nederland is  in de paasperiode gemaakt door Duitsers. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2021. Toen was het aantal boekingen van Duitsers naar Nederland 17,5%.” 

Vóór de pandemie?

3% van de boekingen tijdens de paasvakantie wordt gedaan door Belgen. In 2021 was dit minder dan 1%. Ter vergelijking: in de paasvakantie 2019, nog voor de pandemie, kwam 40% van de vakantiegangers in Nederland uit Duitsland, 20% kwam uit België, 27% uit Nederland.”
Trefwoorden: inkomend toerisme, Duitsland, België, corona, herstel

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...