Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2022-1

Innovatie in kamperen: Dune Tent

Jaarrond een verhuurtent exploiteren

Innovatie in kamperen: Dune Tent

We zagen ze voor het eerst op de Kennemer Duincampings: de Dune-tenten met een opvallende gebogen houtconstructie. Met tentdoek, maar ook met een gewone deur en ramen. Maar vooral zonder het steigerhout dat je in de inrichting van veel safaritenten ziet. De Dune staat inmiddels op meer campings en het is dus een concept dat langzaam maar zeker aanslaat. Wie zitten er achter deze opmerkelijke tenten of zijn het meer vakantiehuisjes?

Al snel blijkt dat twee werknemers van de Kennemer Duincampings, Peter Ramp en Djoerd Vulto de creatieve krachten zijn achter de Dune met hun bedrijf Tent2. Zij gaan voor Gamping 2.0, een combinatie van design, luxe, comfort en hun eigenwijze sausje. Peter Ramp werkt al 17 jaar bij de Kennemer Duincampings en is nu manager op camping Bakkum. Hij is in 2019 met collega Djoerd Vulto Tent2 begonnen. Ook Djoerd werkt lang (16 jaar) bij de Kennemer Duincampings en is nu manager bij camping de Lakens.

Een eigen bedrijf ‘on the side’

Werknemers met een eigen bedrijf ‘on the side’ vraagt om een uitleg. Peter Ramp: "Djoerd en ik hebben in de jaren dat we bij de Kennemer Duincampings werken al heel wat producten bedacht. Dat varieerde van safaritenten, backpackshacks, wikkelhuisjes tot boomhuisjes. Het leuke van de Kennemer Duincampings is dat het bedrijf een dusdanige schaal heeft dat we dat soort dingen kunnen en mogen doen. Djoerd en ik hebben jaren geleden samen een steigerhouten meubelbedrijf gehad. Dat hebben we een paar jaar gedaan maar ook weer afscheid van genomen. Later ging het toch weer kriebelen om samen iets op te pakken. En zo is Tent2 ontstaan” Wat mooi is dat ze bij een bedrijf werken waar het ‘gewoon’ is dat mensen er iets naast doen. Peter: "Als je dat doet op een manier die qua invulling van tijd en ruimte past, geef je ook weer veel energie en creativiteit terug aan je werkgever. Die gezonde balans brengt ons maar ook de Kennemer Duincampings veel.”

Safaritenten uitgeknepen en uniform concept

De drive om een nieuw tentconcept te bedenken komt voort uit onvrede met innovatie bij huidige fabrikanten. Peter: "We zien heel veel safaritenten en een hele conservatieve branche We wilden iets anders en zochten naar een nieuw kampeerproduct voor de verhuur.” Djoerd vult aan: "De safaritenten zijn allemaal hetzelfde ontwerp en het is qua kosten helemaal uitgeknepen. Dat zie je er dan ook aan af. Ook de inrichting met steigerhout zie je overal. Je mist echt comfort en uitstraling.” Volgens Djoerd heeft de safaritent wel de markt opengebroken voor een meer luxe vorm van kamperen. "Maar je ziet dat mensen het nu tijdens kamperen altijd warm willen hebben, ook in de winter. Ze willen een mooie keuken waar ze lekker in kunnen koken en tegelijkertijd contact kunnen maken met het buitengevoel. Maar ze willen ook gewoon een deur zodat ze hun spulletjes veilig achter kunnen laten met een slot en een sleutel. En elke dag lekker douchen.”

Peter en Djoerd wilden een product in de markt zetten dat er nog niet is en vooral anders is: "Toen kwamen we in contact met een architect en hebben we samen de Dune Tent ontwikkeld.” Intussen staat de Dune Tent al drie jaar op twee vestigingen van de Kennemer Duincampings en recent op diverse andere bedrijven. Djoerd: "Vorig jaar hebben we de eerste winter gedraaid op onder andere strandcamping Groede, Vakantiecentrum Schuttenbelt en Camping ’t Weergors die de award voor meest gewaardeerde verhuureenheden heeft gewonnen.”

Opvallende tenten

Ondanks de stevige en opvallende constructie zijn de Dune Tenten geen huisjes geworden. Djoerd: "Wij wilden zelf vanuit onze eigen passie bij de tent blijven. Dat is een product dat ons goed ligt.” Ook de markt rond kampeermiddelen speelde een rol: "Je ziet in de markt dat er heel veel lodgeleveranciers zijn met diverse ontwerpen maar tentleveranciers die allemaal hetzelfde doen.” En zo kwamen Peter en Djoerd op een constructie die niet zou misstaan in menige lodge. Want de constructie bestaat uit hele zware bogen van wel 20 centimeter dik hout. Toch blijft het duidelijk een tent "Voor het binnendoek gebruiken we dat van de koploper in de markt Ten Cate. Voor de buitenzijde een Valmex PVC van hoge kwaliteit met een ruime garantie. Onze tent is zo stevig en mooi dat deze een andere prijs heeft dan normale safaritenten. Voor de tent hebben we gekozen voor hoogwaardige materialen. Met mooie kleuren en een nette keuken zoals je die thuis ook hebt. Daarmee maken we echt het verschil.”

Wat ze proberen te maken is afwijkend van standaard. Peter: "Dat je aankomt en denkt ‘dat is gaaf’” Opvallend is ook de grote glazen voorpui. "Die hebben we gekozen om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen. Maar het hoeft niet overal in de tent licht te zijn want mensen willen wel dat de kinderen in de zomer op tijd kunnen gaan slapen.” En dan de hamvraag. Geeft de Dune Tent een kampeer of bungalowgevoel?

Peter: "Het gaat echt om het kampeergevoel. Die laagdrempeligheid van het contact met mensen om je heen. Dat is echt wel de jeu. De Dune tent heeft geen geïsoleerde wanden. Wel hebben we sinds dit jaar een nieuw tentontwerp met ook weer grote houten spanten. Dit nieuwe model is volledig geïsoleerd en jaarrond te exploiteren.”

Zelfstandig overleven met eigen identiteit

Nieuwe onderscheidende accommodaties zijn voor bedrijven die zelfstandig willen blijven volgens Djoerd essentieel: "Als je de marktontwikkelingen even platslaat dan heb je campings die worden overgenomen door grote partijen en je hebt campings die het heel goed doen omdat ze hun eigen identiteit hebben. Met onderscheidende en andere producten. Zoals het camping ‘t Weergors die aan de weg timmert omdat ze dit soort keuzes durven te maken of Camping Bovenberg met 100 plekken die dit ook aandurft. Als je als bedrijf wilt opvallen dan is onze tent onderscheidend ten opzichte van de producten die overal al staan. Dat is waar we op inzetten.”

Volgens Peter lijkt de kampeermarkt lijkt zichzelf de laatste jaren opnieuw uit te vinden. "Wellicht noodgedwongen door corona. Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen blijven kamperen maar wel met een verlangen naar luxe en verzorging.” Peter verwacht dat op campings het aantal accommodaties zal blijven toenemen. "Ik denk dat de bedrijven komen bovendrijven die echt keuzes maken, niet voor de massa, maar kleinere aantallen dezelfde accommodaties. Buiten ons eigen product denk ik dat ondernemers zijn gasten kan verrassen door iets te brengen dat niet is besteld. Met juist dat soort dingetjes maak je het verschil.” Djoerd vult daarop aan: "Ik denk dat de variatie op de bedrijven heel belangrijk is. Campings met traditionele kampeerplaatsen, gecombineerd met een aantal accommodaties zullen het goed blijven doen. Die accommodaties zijn heel belangrijk omdat de opbrengst per plaats gewoon omhoog gaat. Ik denk dat campings dat geld heel hard nodig hebben om te kunnen blijven investeren.”

Bang om door grote aantallen verkopen niet meer onderscheidend te zijn, zijn ze niet. "Wij zijn een hele kleine speler in een hele grote markt. Wij zijn bovendien niet de personen om een tent te ontwikkelen en dan 15 jaar achterover te leunen en alleen maar dat model te verkopen. Daarom komen we in jaar twee al met een tweede model en denken stiekem al na over een derde variant.”

Gevarieerde doelgroep

De eindgebruiker voor de Dune Tent blijkt verrassend gemêleerd te zijn. Djoerd: "Als ik op de Lakens kijk dan wordt deze tent veel geboekt door gezinnen met jonge kinderen die wat meer te besteden hebben. Soms zien we ook groepen volwassenen. Het is niet het massa-is-kassa publiek. Het is vooral een segment dat verrast wil worden en van luxe houdt.” En die verrassing werkt wonderwel: "De eigenaar van Vakantiecentrum ’t Schuttenbelt vertelde over een groep senioren die een aantal tenten en grote lodges hadden gehuurd. Toen de groep gespreid aankwam, waren de Dune Tenten als eerste bezet.” Peter vult aan: "Er zijn echt heel veel mensen die kamperen leuk vinden maar wel ontzorgd willen worden.” Mooi meegenomen is dat de Dune Tenten over het algemeen zonder bouwvergunningen worden geplaatst op een kampeerterrein. De toegankelijkheid voor minder validen is wat lastig doordat ze 20-25 centimeter van de grond afstaan.

Interessante jaarrond exploitatie

De aanschafprijs ligt wat hoger dan bij andere tenten maar het businessmodel is volgens beide heren hartstikke goed. Dat blijkt wel uit de verhuur bij zowel de eigen als bij andere bedrijven. Peter: "De Dune Tent is ongeveer 7 maanden te verhuren. De investering is interessant omdat door de constructie en de materialen de tent langdurig gebruikt kan worden. Hierdoor heeft de Dune Tent op langere termijn een goed terugverdienmodel.” Bedrijven kunnen de tent zelf inrichten. Djoerd adviseert het gezellig en huiselijk te maken. "Ik ken heel veel mooie accommodaties maar allemaal met een standaard inrichting. Als je het gezellig maakt zoals je het thuis ook zou willen dan maak je echt het verschil. Dat hoeft echt niet de wereld te kosten.” Peter: "Maar het mooiste is als je jezelf omdraait en naar buiten kijkt door die grote raampartij en die ronding. Dat ziet dat er heel gaaf uit. We merken dat gasten terugkomen voor de tent en dat is toch wel het mooiste compliment dat je kunt krijgen”

Nieuwe plannen voor Tent2 zijn er volop vertelt Peter. "We hebben met de Dune Tent een behoorlijk grote 4-persoonstent. We hebben een nieuw model ontworpen dat volledig geïsoleerd is en jaarrond te verhuren. Deze is geschikt voor 6 personen met een slaap vide. Ook in dit ontwerp zijn weer onze robuuste spanten terug te vinden. Nu zijn we aan het kijken of we in een iets compactere vorm een ander model kunnen maken met meer het binnen-buitengevoel.”

De tenten worden in Servië in kleine series geproduceerd. Wie deze zomer nog een Dune Tent wil plaatsen moet snel zijn. "We hebben nog een aantal tenten op de plank liggen. We nodigen ondernemers uit om bij ons te komen kijken. We geloven in de ontwikkeling van de markt door met elkaar te leren. Mensen moeten zich vrij voelen ons te benaderen. Niet alleen om een tent te kopen.

www.tent2.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, kampeerterreinen, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...