Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs en Albron leggen duurzame ambities vast in CSR Charter

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs spant zich in voor een nog gezonder en duurzamer aanbod op de menukaart in haar restaurants en van de voedingsmiddelen in de Food Stores en de personeelsrestaurants. Samen met haar horecapartner in Nederland en België, Albron, heeft Center Parcs deze ambitie vastgelegd in een CSR Charter. Deze stap leidt tot minder voedselverspilling en een groter aanbod in ecologische-, vegetarische-, veganistische en lokale voedingswaren. Zowel medewerkers als gasten van Center Parcs profiteren hierdoor van meer keuze op het gebied van lekker en gezond eten.  

 

Het Charter sluit aan bij de ambitie van Center Parcs om een nieuwe standaard te zetten in de recreatiesector. Door de introductie van restaurants met meer verantwoorde keuzes en nieuwe vormen van beleving, wil het bedrijf een omgeving creëren waarin gasten kunnen genieten van gastvrijheid en eten en drinken van hoge kwaliteit. Bovendien past verduurzaming bij het groene karakter van Center Parcs en haar Market Dome, het groene hart van elk park. Sinds de bouw van de eerste Market Dome in 1986 biedt de centrale ontmoetingsplek ruimte aan vele subtropische planten, bomen en dieren. De Market Dome staat symbool voor een prettig klimaat voor mens en dier en voor een omgeving waar flora en fauna opnieuw ruimte krijgen, nadat ze op hun eigen plek in de wereld niet verder konden leven.

 

Sterke focus op innovatie en duurzaamheid

Met het CSR Charter, dat vandaag is ondertekend door Erwin Dezeure, CSR Director van Center Parcs Europe, en Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur Albron, is een nieuwe mijlpaal bereikt. "Aandacht voor duurzaamheid en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk zijn belangrijke pijlers van Center Parcs”, vertelt Erwin Dezeure. "Het is hiervoor noodzakelijk om te blijven innoveren op het vlak van food en catering. Bovendien spelen we graag in op de veranderende behoeften van onze klanten, die we graag naast lekkernijen nog meer gezonde, vegetarische en vegan opties bieden. Met de ondertekening van het CSR Charter zetten we een nieuwe stap voorwaarts in het bereiken van onze doelstelling om Center Parcs nóg duurzamer en gezonder te maken.”

 

Samenwerking met Albron

Horecapartner Albron ondersteunt Center Parcs bij de verduurzaming van de voedselketen in Nederland en verschillende parken in België. Als onderdeel van het strategische partnership met Center Parcs is Albron sinds 2010 verantwoordelijk voor het beheer van de restaurants en Food Stores in de parken van Center Parcs in deze landen. "Center Parcs en Albron delen dezelfde ambities op het gebied van innovatie en het vergroten van de gastbeleving”, vertelt Jan Willem Hilbron. "Als onderdeel van het CSR Charter gaan we ons nog sterker richten op het verduurzamen van onze Food en Restaurant-concepten, met een sterke focus op streekgebonden en provinciale producten. Tegelijkertijd gaan we er alles aan doen om onze processen te verduurzamen, onder meer door het scheiden van afval, het verduurzamen van onze verpakkingen en het beperken van voedselverspilling.”

 

CSR Charter

Center Parcs heeft zich in het Charter in heel Europa verbonden aan zeven doelstellingen, gericht op duurzaamheid en gezondheid. Met behulp van Albron leidt dit in Nederland en België tot de volgende acties:

  1. Meer duurzaam eten aanbieden: er ligt een sterke focus op producten uit de streek. Albron werkt samen met tal van lokale partners en voldoet aan alle Europese regelgeving inzake dierenwelzijn. Zo gebruikt ze uitsluitend vrije uitloop-eieren en wordt uitsluitend vis van het keurmerk ‘Good Fish Foundation’ aangeboden. In alle restaurants staan talrijke vegetarische en/of vegan maaltijden op het menu en 80 procent van de groente en fruit heeft het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Ook het aanbod van foodproducten in de Market Dome van Center Parcs wordt steeds ‘groener’.
  2. Afval beperken: in de restaurants zijn sorteerfaciliteiten beschikbaar om de doelstelling van 70 procent afvalscheiding te realiseren. Ook wordt ingezet op recycling en worden sinaasappelschillen, oud frituurvet en koffiedrab afzonderlijk ingezameld om als grondstof te gebruiken voor nieuwe producten, zoals zeep en biodiesel. Via een biovergister wordt ander organisch afval omgezet in energie, waarmee bijvoorbeeld extra warmte van de Market Dome wordt gegenereerd. Door de samenwerking met ‘Too Good to Go’ worden dagelijks pakketten met overtollige producten aangeboden aan consumenten, waardoor elke maand minstens 1.000 kg CO2 bespaard wordt.
  3. Verbod op wegwerpplastic: er is een verbod op het gebruik van wegwerpplastics, zoals plastic rietjes, roerstaafjes, bekers en zakjes. Daarnaast wordt al het overige plastic afval gesorteerd met als doel dit te recyclen.
  4. Stimuleren van vitaliteit: Klanten krijgen meer keuze uit gezonde en vegetarische alternatieven. Ook is er veel aandacht voor het verminderen van het zout-, suiker- en vetgehalte in maaltijden en foodproducten, en bevatten vrijwel alle dranken voor kinderen 0 procent toegevoegde suiker. Daarnaast levert Albron een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers door dezelfde opties aan te bieden in personeelsrestaurants.
  5. Bewustwording van gasten en medewerkers: Albron werkt mee aan de organisatie van een jaarlijkse sportdag voor medewerkers en events als Earth Hour, Biodiversity Day en World Cleanup Day.
  6. Het ondersteunen van partnerships: Albron ondersteunt partnerships van Center Parcs met organisaties als het Wereld Natuur Fonds, Stichting de Opkikker en Beyond the Moon.
  7. Green Key-criteria: Albron voldoet aan de Green Key-criteria en doet er alles aan deze te behouden.
Trefwoorden: duurzaam, gezond, CSR Charter

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...