Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche

Kernboodschap: leuke en veelzijdige werkgevers

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche
Reisbranche kan veelzijdige loopbaanontwikkeling bieden.

Waar de afgelopen twee jaar bijna 1/3e van alle medewerkers in de branche hun baan verloor, trekt het werk en daarmee de werkgelegenheid weer enorm aan. Arbeidsorganisatie Reiswerk start een campagne om nieuw personeel te werven voor de opbloeiende sector. Maar het imago van het werk is niet altijd positief.

Positieve ontwikkelingen waar Reiswerk, het arbeidsmarktfonds in de reisbranche, op inspeelt met een grote, opvallende arbeidsmarktcampagne. Het doel: werken in de reissector op de kaart zetten.

In de reisbranche voor iedereen een passende baan

Esther Gathier, Manager Reiswerk: "Vrijwel alle reisorganisaties – klein, groot, gespecialiseerd, niet-gespecialiseerd – hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website, dat de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Inmiddels staan er al ruim 400 vacatures op onze vacaturebank.” 

"Met de campagne gaan we de veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden in verschillende vakgebieden en op ieder niveau nog meer onder de aandacht brengen.” De reisbranche heeft een enorme diversiteit aan functies; van voor de hand liggende functie als travel agent tot webdeveloper. Zo is er voor elk talent passende, interessante functie in de dynamische reissector. Dit is de overkoepelende boodschap van de naderende arbeidsmarktcampagne.

Het leukste product: reizen

Reiswerk wil benadrukken hoe leuk en veelzijdig werken in de reisbranche is en de goede doorgroei- en doorstroommogelijkheden belichten. Esther Gathier: "Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of - stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. De branche is echter juist super dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Daarnaast werk je met het leukste product dat er is: reizen. Je verkoopt als het ware herinneringen!”

Partners inzetten

De campagne wordt gericht op meerdere doelgroepen, zoals: net-afgestudeerden, zij-instromers en ex-medewerkers die de reissector eerder hebben moeten verlaten. Zowel latent- en actief werkzoekenden in de branche, als werkzoekenden buiten de sector, worden geïnformeerd, geïnteresseerd en geactiveerd voor een carrière in de reisbranche. Daarnaast bevat de campagne een stukje employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij huidige werknemers in de branche.

Esther Gathier: "Om met de campagne écht impact te maken, werken we nauw samen met de sector. Zo komt de input voor de campagne echt vanuit de reisbedrijven. Hiervoor organiseren we onder andere expertmeetings voor HR professionals in de sector, waarin we samen brainstormen over werken in de branche en de arbeidsmarktcampagne. Daarnaast zetten we de campagne op met onze partner Brût Communicatie, een marketingcommunicatiebureau in Utrecht. Met hun ruime ervaring met arbeidsmarktcampagnes en employer branding voor verschillende sectoren, hun creativiteit en strategische insteek gaan we er een groot succes van maken.” 

Er wordt op dit moment gewerkt aan de exacte invulling van de campagne. Volgende week is er een meeting gepland met HR-experts uit de branche. Die input wordt ook gebruikt voor deze campagne.

Vóór de zomer

Op de vraag aan Ester Gathier wanneer de campagne echt start, houdt zij het op "vóór de zomer". Waarschijnlijk is dat in de maand juni. De nood is hoog in de sector en daarom wordt de campagne snel opgezet.

 
Trefwoorden: reizen, travel agent, werknemer, werkgever, Reiswerk

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...