Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld. 

De provincie Gelderland laat de drukte meten door Dat.Mobility op basis van de zogenaamde Resono-techniek. Die techniek maakt gebruik van locatiedata van diverse apps van zo’n 2 miljoen gebruikers. Het gaat dan om gebruikers die apps toestemming hebben gegeven hun data te delen met derden. Resono gebruikt die data om drukte in bepaalde gebieden te meten. De data bevat geen persoonsgegevens. De locatiegegevens betreffen een coördinaat en een moment in tijd. Direct na ontvangst worden alle locatiegegevens versleuteld en geaggregeerd zodat de gegevens volledig zijn geanonimiseerd en nooit meer terug zijn te herleiden naar een individu.

Welke locaties worden gemeten?

De Druktemonitor Gelderland biedt objectieve informatie over 80 locaties in de provincie. Deze locaties zijn onderverdeeld in 6 categorieën: natuur (25), attractie (9), stadspark (4), stadscentrum (21), cultuur (6) en water (15). De gemeten actuele drukte wordt steeds vergeleken met het drukste moment op een zelfde dag van de week in de afgelopen 4 weken.

Hoe druk was het?

In totaal worden er in de periode juni tot en met oktober 2021 bijna 240 miljoen bezoeken geregistreerd bij de 80 locaties in de Druktemonitor. De meeste bezoeken gaan naar de stadscentra, gevolgd door water en natuur. De bezoeken van de stadscentra vinden voor een groot deel voor en na de zomervakantie plaats, terwijl bij de attracties de piek in de maand augustus ligt. Ook stadsparken worden veel bezocht, bezoekersfrequentie en nabijheid spelen hierbij mogelijk een rol. Waterloacties zijn zowel in het voorjaar als zomer in trek. 

DrukteGelderland

Wanneer is het druk?

Bij de categorieën natuur, attractie en water valt het drukste moment in het weekend. Bezoek aan natuur of een stadscentrum vindt vooral op een zaterdag plaats. In stadsparken is het eigenlijk alle dagen wel even rustig/druk. Naar het weekend toe is er steeds meer drukte met vrijdag als topdag.

DrukteGelderland

Worden meerdere locaties bezocht?

De onderzoekers zagen ook combinatiebezoek maar dat was heel erg gering. Zo gaat 1,4 % van alle bezoekers gaat op dezelfde dag ook naar een andere locatie uit de Druktemonitor. Meer combinatiebezoeken zijn er voor cultuur en stadsparken. Zo gaat 3,4 % van de bezoekers van een cultuur locatie op dezelfde dag nog naar een stadscentrum. En van de bezoekers van een stadspark gaat 3,2 % nog naar een stadscentrum.

En de consumenten?

De website van de druktemonior waar consumenten konden zien 'waar het druk was en vooral waar niet' werd in de periode juli tot en met oktober zo'n 170.000 keer bezocht. 

Link: https://druktemonitorgelderland.nl
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, leisure, drukte, crowdcontrol, cultuur, binnensteden, attracties Gelderland, onderzoek, retail

CELTH





Trendrapport


||| Nieuws |||

13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
14/09/22
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.