Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld. 

De provincie Gelderland laat de drukte meten door Dat.Mobility op basis van de zogenaamde Resono-techniek. Die techniek maakt gebruik van locatiedata van diverse apps van zo’n 2 miljoen gebruikers. Het gaat dan om gebruikers die apps toestemming hebben gegeven hun data te delen met derden. Resono gebruikt die data om drukte in bepaalde gebieden te meten. De data bevat geen persoonsgegevens. De locatiegegevens betreffen een coördinaat en een moment in tijd. Direct na ontvangst worden alle locatiegegevens versleuteld en geaggregeerd zodat de gegevens volledig zijn geanonimiseerd en nooit meer terug zijn te herleiden naar een individu.

Welke locaties worden gemeten?

De Druktemonitor Gelderland biedt objectieve informatie over 80 locaties in de provincie. Deze locaties zijn onderverdeeld in 6 categorieën: natuur (25), attractie (9), stadspark (4), stadscentrum (21), cultuur (6) en water (15). De gemeten actuele drukte wordt steeds vergeleken met het drukste moment op een zelfde dag van de week in de afgelopen 4 weken.

Hoe druk was het?

In totaal worden er in de periode juni tot en met oktober 2021 bijna 240 miljoen bezoeken geregistreerd bij de 80 locaties in de Druktemonitor. De meeste bezoeken gaan naar de stadscentra, gevolgd door water en natuur. De bezoeken van de stadscentra vinden voor een groot deel voor en na de zomervakantie plaats, terwijl bij de attracties de piek in de maand augustus ligt. Ook stadsparken worden veel bezocht, bezoekersfrequentie en nabijheid spelen hierbij mogelijk een rol. Waterloacties zijn zowel in het voorjaar als zomer in trek. 

DrukteGelderland

Wanneer is het druk?

Bij de categorieën natuur, attractie en water valt het drukste moment in het weekend. Bezoek aan natuur of een stadscentrum vindt vooral op een zaterdag plaats. In stadsparken is het eigenlijk alle dagen wel even rustig/druk. Naar het weekend toe is er steeds meer drukte met vrijdag als topdag.

DrukteGelderland

Worden meerdere locaties bezocht?

De onderzoekers zagen ook combinatiebezoek maar dat was heel erg gering. Zo gaat 1,4 % van alle bezoekers gaat op dezelfde dag ook naar een andere locatie uit de Druktemonitor. Meer combinatiebezoeken zijn er voor cultuur en stadsparken. Zo gaat 3,4 % van de bezoekers van een cultuur locatie op dezelfde dag nog naar een stadscentrum. En van de bezoekers van een stadspark gaat 3,2 % nog naar een stadscentrum.

En de consumenten?

De website van de druktemonior waar consumenten konden zien 'waar het druk was en vooral waar niet' werd in de periode juli tot en met oktober zo'n 170.000 keer bezocht. 

Link: https://druktemonitorgelderland.nl
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, leisure, drukte, crowdcontrol, cultuur, binnensteden, attracties Gelderland, onderzoek, retail

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.