Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

In Zeeland willen ze op een bijzondere manier binnensteden een creatieve boost geven. In het project ‘Creative City Boost’ bundelen middenstand en culturele sector hun krachten teneinde tot nieuwe product-marktcombinaties te komen. 

Na anderhalf jaar pandemie wil het project Creative City Boost nieuwe initiatieven en projecten initiëren met als doel het versterken van de culturele sector en het vitaliseren van de binnensteden. Vragen die de initiatiefnemers willen beantwoorden: Hoe vergroten we de levendigheid en de sfeer in de Zeeuwse binnensteden? Hoe kunnen we die openbare ruimte zo inrichten dat de bewoners en de bezoekers zich er goed voelen; dat ze er willen verblijven en langer willen blijven?

Initiatief

Het project is een initiatief van de provincie Zeeland en het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Architectuur Zeeland. "Wanneer cultuursector en middenstand de krachten bundelen, kunnen er ideeën en projecten uit voortkomen die én de Zeeuwse binnensteden een boost geven én voor beide sectoren nieuwe kansen creëren”, stellen de organisaties.

Stadssafari’s

Een in het oog springend onderdeel zijn de Stadssafari’s Middelburg, Vlissingen, Goes, Terneuzen en Hulst. Tijdens een begeleide stadswandeling geven een inwoner, creatieve maker, ondernemer en ambtenaar toelichting over hun activiteiten en ervaringen in de binnenstad. De deelnemers ontdekken op deze manier de unieke mogelijkheden van de verschillende steden.  Nadat de deelnemers inzoomen op het karakter van de stad, werken ze samen voorstellen uit voor nieuwe initiatieven. Uit alle individuele voorstellen wordt er één gezamenlijk idee als beste naar voren geschoven. Zo ontstaan er uiteindelijk vijf ideeën, voor iedere stad één.

Gedeputeerde Anita Pijpelink is blij met de samenwerking tussen commerciële ondernemers en creatievelingen: "Samenwerking en cross-sectoraal denken is hard nodig. Het mes snijdt aan twee kanten: creatieve denkkracht van friskijkers kan ondernemers in de binnenstad helpen om onorthodoxe invalshoeken te kiezen. Daarnaast kan de commerciële blik het cultureel ondernemerschap stimuleren.”  

Europese subsidie

Creative City Boost is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Europees Fonds Innovatieprogramma Zuid Nederland, het Rijk en de Provincie Zeeland. Deze OP-Zuid subsidie bedraagt € 625.000,- De totale projectkosten bedragen zo’n € 1.250.000,-. Het project heeft een looptijd van twee jaar. 

Trefwoorden: toerisme, stedelijk toerisme, leefbaarheid, cultuur, dagrecreatie, zeeland

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.