Geplaatst op: 23-02-2022

Ondernemers positief over 2021 maar vrijetijdssector krijgt een dreun

Ondernemers positief over 2021 maar vrijetijdssector krijgt een dreun
Bedrijven die een positief bedrijfsresultaat verwachten over 2021.

Bijna 71 procent van de ondernemers verwacht een positief bedrijfsresultaat te hebben geboekt voor 2021. Bij de deelsectoren horeca, recreatie, sport en cultuur ligt dit percentage het laagst. Horeca scoort het laagst met 33,6% maar de andere vrijetijdssectoren zitten daar niet veel boven.

Een jaar geleden was dit voor 2020 ruim 62 procent. Binnen het grootbedrijf geven ondernemers vaker aan winst te hebben gemaakt dan binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). De meeste bedrijven geven aan kostenstijgingen ten minste voor een deel te kunnen doorberekenen aan hun klanten. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW.

In de bouw verwachten de meeste bedrijven winstgevend te zijn geweest in 2021, bijna 84 procent. Ook voor 2020 was de bouw de bedrijfstak met verreweg het hoogste aandeel bedrijven met een verwacht positief resultaat. Voor de horeca en cultuur, sport en recreatie is dit percentage voor beide jaren het laagst van alle bedrijfstakken. Wel gaan voor 2021 in deze bedrijfstakken meer ondernemers uit van een positief bedrijfsresultaat dan voor 2020. In de cultuur, sport en recreatie verwacht bijna 40 procent van de bedrijven een positief resultaat voor 2021, terwijl dit voor 2020 ongeveer 13 procent was. Ook binnen de horeca steeg het aantal positieve ondernemers, al verwacht bijna 40 procent van de horecaondernemers 2021 met verlies te hebben afgesloten. Voor cultuur, sport en recreatie is dit ruim 33 procent.

Bedrijfsprobleem in recreatie: kosten niet doorberekenen

Ondernemers hadden in 2021 te maken met kostenstijgingen als gevolg van onder andere prijsstijgingen in energie en grondstoffen. Het grootste deel van de ondernemers kan deze kostenstijgingen voor ten minste een klein deel doorberekenen aan hun klanten. Bijna 5 procent zegt de kostenstijgingen volledig te kunnen doorberekenen, meer dan 10 procent geeft aan dat dat helemaal niet kan. In de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed is het aandeel ondernemers dat de kosten helemaal niet kan doorberekenen met meer dan de helft van de ondernemers het hoogst. Ook binnen cultuur, sport en recreatie, de delfstoffenwinning en de landbouw, bosbouw en visserij zeggen relatief veel ondernemers verhoogde kosten niet door te kunnen berekenen. Binnen de industrie was dit percentage met ruim 4 procent het laagst.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    05/12/25
    Exclusief voor leden
    Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
    Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
    05/12/25
    TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
    Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
    04/12/25
    Exclusief voor leden
    Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
    Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
    03/12/25
    Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
    Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
    03/12/25
    Adam Butler merkregisseur Twente
    Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
    03/12/25
    Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
    Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
    03/12/25
    BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
    BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
    02/12/25
    Licht dalende groei horecaomzet
    De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
    22/04/26 t/m 23-04-26
    22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
    A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...