Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland
Spaanse kust.

Nederlanders willen weer meer op vakantie. Bovendien willen ze weer meer naar het buitenland. Maar nog niet zoveel als voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism  eind januari en begin februari 2022 heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer. 

Daar waar de voorgaande twee coronazomers (2020 en 2021) de vakantiedeelname nog op 50 tot 60% lag, geeft nu 68% aan beslist of waarschijnlijk op vakantie te willen.  Bovendien twijfelt zo’n 16% nog. Van der Most vindt het aantal van 68% al verrassend hoog: "Het ligt heel dicht bij de ruim 70% van vóór corona.”

Invloed weer en versoepelingen

Datzelfde geldt nog niet voor de vakanties naar het buitenland. Dat zit met ruim 50% buitenland, 40% binnenland en een kleine 10% nog geen keuze tussen binnenland en buitenland wel in de lift in vergelijking met de twee coronajaren. Van der Most: "Die stijgende populariteit heeft te maken met de versoepelingen en mogelijk ook met het feit dat de zomer van 2021 in Nederland niet veel zon kende. Tegelijkertijd is het nog lang niet op het niveau van vóór corona. Toen ging 80% naar het buitenland en bleef 20% in eigen land.”

Wat niet veranderd is door corona is de top drie favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen. Die bestaat nog altijd uit Spanje, Frankrijk en Griekenland. 

Veel boekingen nog boven de markt

Zo’n 40% van alle vakantieplannen is reeds omgezet in een boeking. Daarbij is er wel een duidelijk verschil tussen binnenland en buitenland. Van de vakantiegangers die komende zomer in eigen land willen blijven heeft ruim de helft het verblijf al geboekt/geregeld. Van de geplande buitenlandse vakanties is dat pas een kwart.

Trefwoorden: trend, reizen, boekingen, vakantie

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...