Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft van de websites niet eerlijk over reviews

Helft van de websites niet eerlijk over reviews
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Op de helft van de websites is het voor consumenten onduidelijk hoe de daarop vermelde reviews worden verzameld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie die 223 grote consumentenwebsites onderzocht waaronder boekingswebsites. Dat betekent dat minstens 55% van de bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreden.  

Van alle 223 onderzochte websites informeerden 104 consumenten niet hoe reviews worden verzameld en de informatie wordt verwerkt. Nog meer websites (114) maken niet duidelijk hoe nep-reviews worden geweerd en is niet duidelijk of reviews zijn geschreven door echte consumenten. Bijna alle websites (176) geven niet aan of  mensen die een review achterlaten worden beloond. Eerlijke informatie is belangrijk omdat 71% van de consumenten reviews laten meewegen in hun aankoopbeslissing. 

Commissaris voor Justitie Didier Reynders is duidelijk in zijn reactie: "Consumenten vertrouwen heel vaak op online beoordelingen wanneer ze online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten voor de gek worden gehouden. Ik wil dat ze kunnen communiceren in een betrouwbare omgeving. Ik dring aan op één specifiek punt: onlinebedrijven moeten consumenten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van dergelijke beoordelingen. De resultaten van vandaag zijn een duidelijke oproep tot actie. We zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd".

De Europese Commissie concludeert dat ten minste 55% van de onderzochte bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreedt. In de Unfair Commercial Practices Directive staat dat bedrijven eerlijke informatie aan consumenten moeten presenteren. Bij nog eens 18% van de bedrijven twijfelt de Commissie aan de informatie. 

Nationale consumenten autoriteiten, in Nederland de ACM, gaan de betrokken bedrijven vragen hun websites aan te passen. 

Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_394
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, platforms, boekingen, reviews

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...