Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten

Onderzoek start in april 2022

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
Reisbranche moet alle kosten vermelden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart in april.

Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen. 

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

Goed vergelijken

De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke prijzen, zodat zij de verschillende aanbiedingen goed kunnen vergelijken. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen, te beginnen bij aanbieders van accommodaties op vakantieparken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.”

Alle bijkomende kosten meteen duidelijk maken

De prijs is voor een consument een belangrijk aspect bij het vergelijken en bepalen van zijn keuze. Reisaanbieders moeten eerlijke en duidelijke prijzen hanteren. Dit betekent dat bijkomende kosten die zij in rekening brengen meteen vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om reserveringskosten, maar ook schoonmaakkosten of bedlinnen als je verplicht bent dit af te nemen. Als deze aan het begin duidelijk worden vermeld, kan de consument deze kosten ook bij zijn afweging betrekken.

'i-symbool' is niet transparant

Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het 'i-symbool'. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het i-symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant. De i voldoet niet en moeten bedrijven vergeten. Een goede manier is het tonen van volledige prijzen. Dit kan eenvoudig door consumenten aan het begin van zijn bezoek aan de website gegevens als aantal personen, data, duur verblijf en nog meer te laten invullen en de prijs daarop aan te passen.

Toezicht op de naleving

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april 2022 start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

1 De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
2 Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
3 Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Aan reisaanbieders die hun prijzen niet juist vermelden, kan de ACM sancties opleggen.

Meer informatie van ACM Consuwijzer over het beleid bij reizen en accommodaties.
Trefwoorden: ACM, reizen, accommodatie, vakantiepark

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.