Geplaatst op: 21-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten

Onderzoek start in april 2022

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
Reisbranche moet alle kosten vermelden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart in april.

Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen. 

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

Goed vergelijken

De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke prijzen, zodat zij de verschillende aanbiedingen goed kunnen vergelijken. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen, te beginnen bij aanbieders van accommodaties op vakantieparken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.”

Alle bijkomende kosten meteen duidelijk maken

De prijs is voor een consument een belangrijk aspect bij het vergelijken en bepalen van zijn keuze. Reisaanbieders moeten eerlijke en duidelijke prijzen hanteren. Dit betekent dat bijkomende kosten die zij in rekening brengen meteen vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om reserveringskosten, maar ook schoonmaakkosten of bedlinnen als je verplicht bent dit af te nemen. Als deze aan het begin duidelijk worden vermeld, kan de consument deze kosten ook bij zijn afweging betrekken.

'i-symbool' is niet transparant

Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het 'i-symbool'. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het i-symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant. De i voldoet niet en moeten bedrijven vergeten. Een goede manier is het tonen van volledige prijzen. Dit kan eenvoudig door consumenten aan het begin van zijn bezoek aan de website gegevens als aantal personen, data, duur verblijf en nog meer te laten invullen en de prijs daarop aan te passen.

Toezicht op de naleving

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april 2022 start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

1 De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
2 Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
3 Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Aan reisaanbieders die hun prijzen niet juist vermelden, kan de ACM sancties opleggen.

Meer informatie van ACM Consuwijzer over het beleid bij reizen en accommodaties.
Trefwoorden: ACM, reizen, accommodatie, vakantiepark

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/05/22
Exclusief voor leden
De schuldenberg is hoog bij horeca en recreatie
Bijna één op de vijf ondernemers (met meer dan vijf werknemers) geeft aan meer schulden te hebben dan voor de corona-crisis. Vooral bedrijven in de horeca (50,6%) en in de sector cultuur, sport en recreatie (41,7%) geven aan dat de schuldenlast hoger is dan voor de crisis. Er is ook uitgezocht hoeveel tijd de bedrijven nodig hebben om de schuld af te lossen.
19/05/22
KHN kritisch over voorbereiding overheid op nieuwe coronacrisis
Horecaorganisatie KHN pleit ervoor dat de overheid concrete plannen maakt om een mogelijk nieuwe coronacrisis goed op te vangen. Het is van mening dat de overheid niet kan verwachten dat alleen bedrijven zich voorbereiden. Daarbij moet duidelijk zijn welke maatregelen effectief zijn.
18/05/22
Ondernemersvertrouwen neemt toe maar ruim 46% heeft zorgen om prijsstijgingen
Het is een bijzondere tijd met aan de ene kant stijgend ondernemersvertrouwen maar er zijn grote zorgen om prijsstijgingen voor materialen en dienstverlening.
17/05/22
Krapte op de arbeidsmarkt met nationaal record vacaturegraad in horeca
De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal van 2022 verder toegenomen. Stonden er in het laatste kwartaal van 2021 nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen, een kwartaal later is dat opgelopen tot 133 per 100. De vacaturegraad in de horeca heeft het landelijk record te pakken. Voor het eerst is de vacaturgraad in de horeca op 112 uitgekomen in het eerste kwartaal van 2022.
12/05/22
Exclusief voor leden
Snel herstel horeca maar volledig herstel in 2023
Gedurende 2022 vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie, verwacht bank ING. Deze bank legt ook het gunstige verband tussen evenementen en volumegroei van de horeca.
11/05/22
Feel the kick - passievideo over fietsen in Nederland
De vrijheid op de pedalen ervaren. Maar dan wel gefilmd dat je niet blijft kijken maar ook de trip naar Nederland boekt om het in de Lage landen mee te maken.
11/05/22
Dormio start huizenverkoop Resort De Hondsrug
De verkoop van vakantiewoningen op het nieuwe Dormio Resort De Hondsrug is gestart. Het gaat om een 70-tal vakantiewoningen. Dormio bouwt verschillende woningen voor specifieke doelgroepen.
10/05/22
Flinke prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het inflatiespook is weer helemaal terug. Wat betekent dat voor prijzen in de vrijetijdssector?