Geplaatst op: 20-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Marketing Award Rotterdam naar Depot Boijmans

Marketing Award Rotterdam naar Depot Boijmans
Van links naar rechts: Wethouder Roos Vermeij, Menno van Gorp, Mario Kadiks, Burgemeester Aboutaleb, Ina Klaasen en Sjarel Ex (beiden Depot Boijmans Van Beuningen). Foto: Mamascreen.
Rotterdam Partners reikte de Marketing Award Rotterdam uit. De grote winnaar is het eind 2021 geopende Depot Boijmans van Beuningen. Aanstormend talent dat Rotterdam op de kaart zet is Menno van Gorp. De oevre-award gaat naar Mario Kadiks.

Depot Boijmans Van Beuningen is de winnaar van de 20e Marketing Award Rotterdam. De Jury roemde het depot om het uniek en gedurfde karakter, dat wereldwijd inspireert tot navolging. De Marketing Award Aanstormend Talent ging dit jaar naar Menno van Gorp. Mario Kadiks ontving de oeuvreprijs. De Marketing Awards werden op 19 januari op het Stadhuis uitgereikt door burgemeester Aboutaleb en wethouder Vermeij.

De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan mensen of organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago en de promotie van de stad. In 2020 werden de awards niet uitgereikt in verband met Corona. Dit jaar besloot de jury de draad weer op te pakken, om recht te doen aan al die Rotterdammers die ook in de huidige omstandigheden kans zagen om te blijven ondernemen en innoveren en daarmee ook de stad op een positieve en onderscheidende manier onder de aandacht te brachten. 

Burgemeester Aboutaleb bij de uitreiking: "Rotterdam is een enorm veelzijdige stad. De winnaars van vandaag zijn daar een prachtige afspiegeling van. Zij dragen ieder op eigen wijze het karakter van Rotterdam uit.”

Depot

‘The museum that will show everything’. Zo ging het Depot Boijmans Van Beuningen de wereld over toen het in november de deuren opende. De museale en culturele waarde die het Depot de stad brengt leveren het Depot de Marketing Award Rotterdam op. De jury roemt het unieke concept dat de museumcollectie openbaar ontsluit in een publiek toegankelijk depot. Ze stellen dat museum Boijmans Van Beuningen aan de voorkant staat van een wereldwijde trend in de museale wereld om museumcollecties breder toegankelijk te maken.

Een eervolle vermelding gaat uit naar architectenbureau MVRDV, winnaar van de Marketing Award Rotterdam 2014. Hun unieke ontwerp van het Depot heeft in grote mate bijgedragen aan de mondiale aandacht die het kreeg.

Menno van Gorp aanstormend talent van het jaar

De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent ging naar breakdancer Menno van Gorp; topsporter, kunstenaar en Rotterdammer met een groot sociaal hart. Als drievoudig wereldkampioen gebruikt hij zijn bekendheid om de Rotterdamse jeugd te inspireren en stimuleren. De ambassadeur van het Jeugdfonds Cultuur Rotterdam opende in april 2021 de OTB-movement; een broedplaats voor urban sports voor de jeugd uit Rotterdam-Zuid.

De komende jaren ligt er voor Van Gorp nog meer moois in het verschiet, aangezien breakdance debuteert als officiële sport op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Een prachtige kans voor onze Rotterdammer om zichzelf, zijn sport en zijn stad te laten zien aan de wereld.

Oeuvreprijs gaat naar Mario Kadiks

Eens in de vijf jaar rijkt de jury een derde award uit: de oeuvreprijs. Die eer was voor Mario Kadiks, die in 2021 na 35 jaar afzwaaide als directeur van de Marathon Rotterdam. Onder zijn bezielende leiding groeide de marathon uit van een noodlijdend evenement met 265 deelnemers, tot een internationaal vermaarde wedstrijd. Topsporters komen graag naar Rotterdam vanwege het snelle parcours en breedtesporters hebben de Marathon Rotterdam op hun bucketlist staan wegens de ongeëvenaarde ambiance.

De jury roemt Kadiks om de grote impact die hij als directeur van de marathon heeft gehad op het internationale sport imago van Rotterdam.
Trefwoorden: dmo, Rotterdam, marketing, award, museum, breakdance, marathon

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...