Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Marketing Award Rotterdam naar Depot Boijmans

Marketing Award Rotterdam naar Depot Boijmans
Van links naar rechts: Wethouder Roos Vermeij, Menno van Gorp, Mario Kadiks, Burgemeester Aboutaleb, Ina Klaasen en Sjarel Ex (beiden Depot Boijmans Van Beuningen). Foto: Mamascreen.
Rotterdam Partners reikte de Marketing Award Rotterdam uit. De grote winnaar is het eind 2021 geopende Depot Boijmans van Beuningen. Aanstormend talent dat Rotterdam op de kaart zet is Menno van Gorp. De oevre-award gaat naar Mario Kadiks.

Depot Boijmans Van Beuningen is de winnaar van de 20e Marketing Award Rotterdam. De Jury roemde het depot om het uniek en gedurfde karakter, dat wereldwijd inspireert tot navolging. De Marketing Award Aanstormend Talent ging dit jaar naar Menno van Gorp. Mario Kadiks ontving de oeuvreprijs. De Marketing Awards werden op 19 januari op het Stadhuis uitgereikt door burgemeester Aboutaleb en wethouder Vermeij.

De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan mensen of organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago en de promotie van de stad. In 2020 werden de awards niet uitgereikt in verband met Corona. Dit jaar besloot de jury de draad weer op te pakken, om recht te doen aan al die Rotterdammers die ook in de huidige omstandigheden kans zagen om te blijven ondernemen en innoveren en daarmee ook de stad op een positieve en onderscheidende manier onder de aandacht te brachten. 

Burgemeester Aboutaleb bij de uitreiking: "Rotterdam is een enorm veelzijdige stad. De winnaars van vandaag zijn daar een prachtige afspiegeling van. Zij dragen ieder op eigen wijze het karakter van Rotterdam uit.”

Depot

‘The museum that will show everything’. Zo ging het Depot Boijmans Van Beuningen de wereld over toen het in november de deuren opende. De museale en culturele waarde die het Depot de stad brengt leveren het Depot de Marketing Award Rotterdam op. De jury roemt het unieke concept dat de museumcollectie openbaar ontsluit in een publiek toegankelijk depot. Ze stellen dat museum Boijmans Van Beuningen aan de voorkant staat van een wereldwijde trend in de museale wereld om museumcollecties breder toegankelijk te maken.

Een eervolle vermelding gaat uit naar architectenbureau MVRDV, winnaar van de Marketing Award Rotterdam 2014. Hun unieke ontwerp van het Depot heeft in grote mate bijgedragen aan de mondiale aandacht die het kreeg.

Menno van Gorp aanstormend talent van het jaar

De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent ging naar breakdancer Menno van Gorp; topsporter, kunstenaar en Rotterdammer met een groot sociaal hart. Als drievoudig wereldkampioen gebruikt hij zijn bekendheid om de Rotterdamse jeugd te inspireren en stimuleren. De ambassadeur van het Jeugdfonds Cultuur Rotterdam opende in april 2021 de OTB-movement; een broedplaats voor urban sports voor de jeugd uit Rotterdam-Zuid.

De komende jaren ligt er voor Van Gorp nog meer moois in het verschiet, aangezien breakdance debuteert als officiële sport op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Een prachtige kans voor onze Rotterdammer om zichzelf, zijn sport en zijn stad te laten zien aan de wereld.

Oeuvreprijs gaat naar Mario Kadiks

Eens in de vijf jaar rijkt de jury een derde award uit: de oeuvreprijs. Die eer was voor Mario Kadiks, die in 2021 na 35 jaar afzwaaide als directeur van de Marathon Rotterdam. Onder zijn bezielende leiding groeide de marathon uit van een noodlijdend evenement met 265 deelnemers, tot een internationaal vermaarde wedstrijd. Topsporters komen graag naar Rotterdam vanwege het snelle parcours en breedtesporters hebben de Marathon Rotterdam op hun bucketlist staan wegens de ongeëvenaarde ambiance.

De jury roemt Kadiks om de grote impact die hij als directeur van de marathon heeft gehad op het internationale sport imago van Rotterdam.
Trefwoorden: dmo, Rotterdam, marketing, award, museum, breakdance, marathon

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...