Al ruim een half jaar staat er een rij boomveren langs het fietspad bij bedrijventerrein Remmerden (N225) in Rhenen. En ze zorgen voor positieve reacties, blijkt uit een tussentijds onderzoek onder 40 langsrijdende fietsers.
Zo zorgen de boomveren niet alleen voor minder wind tijdens het fietsen, maar ook voor meer schaduw, vertelt de helft van de ondervraagden. De boomveren worden zelfs zo goed ontvangen dat 80 procent van de ondervraagden graag zou willen dat de boomveren op meer plekken worden geplaatst.
Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie die nauwelijks ruimte vraagt. Dit zorgt ervoor dat de bomen op plekken kunnen staan waar normaal gesproken dat niet kan vanwege kabels en leidingen. De boomveren blijven in totaal minimaal twee jaar staan. Ondertussen wordt ook onderzocht of de boomveren stroom kunnen opwekken. De boomveren zijn onderdeel van het fietspad van de toekomst.
Fietspad van de Toekomst
De boomveren maken deel uit van een pilot die is opgezet naar aanleiding van de prijsvraag ‘Het Fietspad van de Toekomst’. Deze prijsvraag schreef de provincie Utrecht eind 2019 uit om innovatieve ideeën op te halen over de toekomst van het fietspad én om met de regio in gesprek te gaan. Zowel bedrijven als particulieren werden opgeroepen om vernieuwende ideeën te bedenken die het fietsen aantrekkelijker maken. De boomveer van Boomkwekerij Ebben was één van de winnende inzendingen. Op de site van dit fietspad vind je de ontwikkelingen.
Hieronder de uitleg van de boomveren bij de start van het project:
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.