Geplaatst op: 11-01-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2021-6

Mooie toekomst tegemoet

Groei bestedingen in eigen land in 2022?

Mooie toekomst tegemoet
Nederlanders (her)ontdekken eigen land.

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, zijn de voortuitzichten voor de recreatie en watersport niet altijd even rooskleurig geweest. Voor 2022 ziet het er anders uit.

De makelaars en taxateurs van Maas zien thans een goede ontwikkeling in de exploitaties van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. De omzet en resultaten in 2020 laten een behoorlijke plus zien ten opzichte van 2019 en 2021 is nog wat beter. Veel hiervan is toe te schrijven aan de toename van de recreatieve bestedingen door de Nederlanders zelf. Veel Nederlanders zijn in eigen land gebleven door de COVID19 regels en de reisbeperkingen.

De vraag is uiteraard of deze trend zich gaat voortzetten komende jaren. De verwachting is van wel. Zeker als overheden onduidelijke COVID19 regels en reisbeperkingen blijven opleggen. Daarbij komt dat de verwachting is dat vliegen duurder gaat worden door het inkrimpen van de vliegtuigvloot bij de verschillende maatschappijen maar ook omdat veel Nederlanders hun eigen land weer hebben (her)ontdekt en tot de conclusie komen dat Nederland de moeite waard is! Ook de hoge brandstofprijzen zullen mensen doen besluiten om het dichter bij huis te gaan zoeken.

Al met al ontwikkelingen die de watersport en de verblijfsrecreatie in de kaart spelen, met één positief item: de herontdekking van Nederland! En het weer? Tja het weer …

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, verkoop, aankoop, bedrijven

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...