Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Mensen met een beperking zijn interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers

Mensen met een beperking zijn interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers

Mensen met een beperking zijn een interessante doelgroep voor recreatie-ondernemers. Ook omdat de groep veel groter is dan veel mensen denken. Dat zei Karin Stiksma tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Stiksma is grondlegger en drijvende kracht achter Joint Projects. Ze zet zich in voor gezinnen met een lid met een beperking, die een dagje uit of een dagje weg willen en helpt ondernemers om toegankelijk te worden voor iedereen.

Toegankelijkheid is daarbij veel meer dan ‘de hellingbaan voor de rolstoel’. En ook de doelgroep is veel groter dan alleen de rolstoelgebruikers. In Nederland zijn circa 2,5 miljoen mensen met een beperking, vertelt Stiksma. Daarvan gebruiken 70.000 een rolstoel. "Onder de doelgroep vallen bijvoorbeeld ook ouderen die steeds moeilijker kunnen lopen. En mensen met een visuele beperking.”

Ervaringsdeskundigen op de beurs

Op de Recreatie Vakbeurs werd Stiksma vergezeld door haar rebellenteam, een groep ervaringsdeskundigen met allemaal een ander soort beperking. "Zij kunnen de recreatieondernemers vertellen wat ze nodig hebben om plezier en ontspanning te hebben.” Daarbij hoorde ze ‘gelukkig’ niet dat ondernemers terugschrokken voor de benodigde investeringen. "Vooral de jonge ondernemers zijn erg geïnteresseerd in toegankelijkheid en hoe ze het kunnen realiseren. En als ze op het punt staan om een camping of vakantiepark te realiseren willen ze het ook echt meenemen in hun ontwerp. Bovendien is het ook niet zo dat alles wat je toegankelijk maakt per definitie veel geld kost. Neem bijvoorbeeld het laaghangend fruit als het aanpassen van de communicatie en informatie op de website van je onderneming. Mensen met een beperking willen bijvoorbeeld graag weten of ze op hun bestemming in de attractie kunnen, mensen met een licht verstandelijke beperking hebben eenvoudiger teksten nodig en werken graag met pictogrammen en mensen met een visuele beperking hebben op een website bepaalde kleurcontrasten nodig. Hetzelfde geldt voor de apps. Een lid van onze community zei dat geen enkele recreatieapp volledig toegankelijk is, dus ook op dat gebied is er nog een wereld te winnen.” En dat geldt ook voor andere zaken dan de website of de app. Om de ondernemers daarbij op weg te helpen heeft Joint Projects een modulair basisontwerp voor een ‘Visitor Accessibility Center’ zodat iedere gast op de goede manier ontvangen kan worden gedurende de gehele customer journey.

Op de Recreatie Vakbeurs merkte Stiksma dat er al meer bewustzijn bij de sector was rond het thema toegankelijkheid, zeker bij de jongere generatie. Ook zag ze mooie voorbeelden: "Zo heeft bijvoorbeeld Airbnb de informatietoegankelijkheid keurig op orde en heeft een keten als de Scandic Hotels zelfs een ‘accessibility director’. Bovendien heeft Scandic Hotels een e-learning voor onder meer receptie, schoonmaak en restaurant over hoe hun medewerkers gasten met een beperking kunnen ontvangen.”

Technologische innovatie helpt

Stiksma zag ook technologische innovaties. "Zoals de VR Droomvlucht in de Efteling. Daarmee kan een gezinslid met een beperking in een aparte ruimte toch ‘naast’ de overige gezinsleden in het karretje zitten. Ook bij augmented reality zie ik mooie voorbeelden. Zoals bij Zoo Safari in Rotterdam, waar je met je QR-code op je telefoon een stoeptegel kunt scannen, waarna er levensgroot een olifant voor je neus staat. En met robots. Zo is er in het Van Abbemuseum in Eindhoven een robot die door het museum loopt, zodat een bezoeker thuis de kunstwerken kan bekijken en zelfs een praatje kan maken met andere bezoekers in het museum. En in Zeeland is er een restaurantje waar een robot koffie bezorgd aan tafel. En er worden al robots ingezet waar bezoekers informatie aan kunnen vragen.”

Roadmap naar toegankelijkheid

Stiksma helpt recreatie-ondernemers ook met maken van een roadmap waarin ze aangeven wat ze de komende vijf jaar aan toegankelijkheid willen doen. "Je kunt niet alles in één keer en dat moet je ook niet willen.” In de gesprekken met ondernemers benadrukt ze ook de omvang van de doelgroep, die voor veel ondernemers veel groter is dan ze hadden gedacht. En ze wijst op de potentie van de doelgroep: "Als ik vervolgens een financieel directeur aan tafel heb, denkt zo iemand vaak: hier is dus ook een markt.” Een ander thema waar Stiksma vaak op wijst is ‘gastvrijheid’. "Ik zeg dan: het zit in jullie DNA als recreatie-ondernemer om allerlei gasten te ontvangen. Ook mensen met een beperking willen graag zo gastvrij ontvangen worden.”

Stiksma hoorde op de Recreatievakbeurs ook regelmatig dat ondernemers ‘toegankelijkheid’ associeerden met ‘groepen’ en ‘zorg’.  "Dat is helemaal niet per definitie zo. Bijvoorbeeld iemand met een visuele beperking wil ook gewoon met zijn eigen gezin op stap.” Ze ziet ook kansen in de opkomst van recreatie door de ‘extended family’. "Het betekent namelijk dat accommodaties groter worden om zo’n extended family te kunnen ontvangen. En daarvan profiteren ook andere doelgroepen. Zoals rolstoelgebruikers, die hun draai kunnen maken, visueel beperkten die niet meer over zaken struikelen en mensen met een licht verstandelijke beperking waarvoor de ruimte overzichtelijker wordt.”

Iedereen wil meedoen

Joint Projects is ontstaan in coronatijd. En dat is geen toeval. Stiksma: "In die periode werden we allemaal geconfronteerd met beperkingen en ontstond meer het bewustzijn dat iedereen wil meedoen. Tot aan dat moment was er bij toegankelijkheid veel aandacht voor inkomen en werk, zorg, onderwijs en vervoer, dus de andere levensdomeinen. Zelf  ben ik van huis uit vrijetijdswetenschapper, dus vind ik vrije tijd geen luxe maar noodzaak. Ook voor mensen met een beperking: die willen ook het huis uit, mensen ontmoeten, zelf de regie hebben.”

Stiksma onderscheidt bij toegankelijkheid drie knoppen: "Je kunt kijken naar de attractie of accommodatie, die je kunt aanpassen. Daarnaast is er de infrastructuur, waaronder onder andere bewegwijzering en informatie en communicatie vallen. Evenals het vervoer naar en op de locatie. En de derde zijn de medewerkers.”


Link: https://toegankelijkerecreatie.nl/position-paper/
Trefwoorden: toerisme, recreatie, dagrecreatie, toegankelijkheid

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...