Geplaatst op: 13-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Gemeente Utrecht vernieuwt opdracht aan Utrecht Marketing

Gemeente Utrecht vernieuwt opdracht aan Utrecht Marketing
De gemeente Utrecht heeft destinatiemarketingorganisatie Utrecht Marketing een nieuw meerjarenopdracht verleend. Wethouder Klaas Verschuure en directeur Cor Jansen plaatsten hun handtekening onder de vierjarige overeenkomst waardoor Utrecht Marketing zich ook de komende jaren blijft inzetten voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent in stad en regio.

De basis voor de overeenkomst vormt het meerjarenplan dat Utrecht Marketing heeft opgesteld in samenspraak met veel belanghebbenden uit de cultuur- en vrijetijdsector en de zakelijke markt. Belangrijke activiteiten waar de organisatie zich op richt zijn duurzaam herstel van de gastvrijheidseconomie, cultuurparticipatie, cultuurmarketing en het aantrekken van internationals en talent.

Opgave: hoe kom je de coronacrisis te boven?

Cor Jansen kaart een lastig onderwerp aan: "De komende jaren moet er veel gebeuren om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Ook is de bezoekerseconomie veranderd en het is belangrijker dan ooit dat echt iedereen deelneemt aan de samenleving. Dit vraagt om duurzame oplossingen voor de toekomst, passend bij de stad van gezond stedelijk leven. Samen met de gemeente en onze partners maken wij ons hier sterk voor."

Wethouders Verschuure (Economische Zaken) gaat in op een groot evenement: "We zijn erg blij dat we de samenwerking kunnen voortzetten. Er staat in 2022 een hoop werk te wachten waarmee we kunnen laten zien waar de stad Utrecht en de regio Utrecht voor staan: het mbo-event Skills The Finals en natuurlijk de Vuelta. En we hopen dat volgend jaar ook weer meer mogelijk is voor zakelijke congressen en evenementen; die kunnen weer een impuls geven aan onze lokale economie."

Wethouder Anke Klein (Cultuur) kijkt naar de culturele activiteiten. Onder meer verzorgd Utrecht Marketing de Culturele Zondagen: "Utrecht Marketing heeft laten zien, dat zelfs op het moment dat echt samenzijn nog op zich laat wachten, het mogelijk is om kunst en cultuur dichtbij mensen te brengen. Met onder andere de viering van Utrecht 900 jaar in 2022 en Welkom in de Wijken wordt samen met de stad gewerkt aan een aanbod waar iedereen van kan meegenieten."

Marketing én uitvoering

Met het verlengen van de meerjarenopdracht continueert Utrecht Marketing de werkzaamheden die de organisatie uitvoert sinds 2017. Zo blijft Utrecht Marketing verantwoordelijk voor de exploitatie van de Domtoren, de Culturele Zondagen, de Uitagenda en bewoners- en bezoekerscampagnes. Ook blijft Utrecht Marketing zich inzetten voor kleine culturele instellingen en ondernemers. In 2022 is Utrecht Marketing intensief betrokken bij de viering van 900 jaar stadsrechten en de Vuelta.
Trefwoorden: Utrecht, dmo, marketing, opdracht, beleid, economie, cultuur

CELTH



Trendrapport

||| Nieuws |||

22/09/23
Exclusief voor leden
Waarom is het perspectief duurzaam vliegen met waterstof voor Rotterdam zo goed?
Op de startbaan ziet het er nog klein uit maar de drone met waterstof als brandstof kan het pad vrijmaken voor échte vluchten. Waterstof lijkt voor Rotterdam The Hague Airport een snellere optie voor de ontwikkeling van duurzaam vliegen dan een vliegtuig gevuld met zware batterijen.
22/09/23
Exclusief voor leden
Beschikbaar inkomen stijgt
Het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens was in het tweede kwartaal van dit jaar 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dat lijkt een goed signaal voor de vrijetijdseconomie. Daarmee hebben gezinnen genoeg in de huishoudbeurs om te besteden aan toerisme en recreatie.
21/09/23
Aantrekkelijk rivierpark Tweestromenland door niet baggeren
Het is voor recreatie een aantrekkelijke optie. Stop met het baggeren en laat de natuur meer het werk doen en daarmee ontstaat de basis voor een recreatief aantrekkelijk rivierpark. Het ontwerp voor de Nieuwe Waterweg ontving hiervoor de Eo Wijersprijs. Dit ontwerp kan leiden tot een nationale verandering.
21/09/23
Exclusief voor leden
Zorgen om lager sportgedrag tijdens Nationale Sportweek
Meestal is de Nationale Sportweek het feest voor gemeenten om de sportinitiatieven te vieren maar nu zijn er zorgen over de terugval in het sportgedrag van de Nederlanders. Het lijkt een lastig te keren trend.
21/09/23
Exclusief voor leden
Kloosterveste investeert 1 miljoen euro in hotel De Zon
Het voormalige hotel De Zon in het kleine Friese dorp Oosterwolde wordt in oude luister hersteld en krijgt binnenkort zijn oude functie terug.
21/09/23
Wat te doen bij een Microsoft audit?
Hoe dit precies in z’n werk gaat en wat je moet doen op het moment dat je een brief of mail hebt ontvangen, vertellen we je stap voor stap.
20/09/23
Nieuwe entree en bewegwijzering voor Park Vliegbasis Soesterberg
De wandelroutes en fietspaden op Park Vliegbasis Soesterberg hebben deze week een duidelijke bewegwijzering gekregen. Bovendien heeft het park aan de noordzijde een nieuwe toegang.
20/09/23
Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november
Viel het je gisteren ook op dat de Prinsjesdag rijtoer niet op het Binnenhof kwam? Dat plein is veranderd in een grote bouwput. Voor bezoekers wordt die historische locatie in november veel duidelijker met de opening van het ‘Informatiecentrum Binnenhof Renovatie’.

||| Agenda |||

25/09/23
25/09/23 t/m 25-09-23: Toerisme Top 2023
De Toerisme Top 2023 heeft als thema ruimte en wordt op maandag 25 september 2023 gehouden in d...
27/09/23 t/m 28-09-23
27/09/23 t/m 28-09-23: Vakbeurs Openbare Ruimte 2023
Openbare ruimte is urgenter dan ooit. Duurzaamheid, biodiversiteit, natuurinclusiviteit, circu...
28/09/23
28/09/23 t/m 28-09-23: Unesco Werelderfgoed & Klimaat
Ook wel eens gedroomd van zwemmen met schildpadden op de Galápagoseilanden? Of van een tripje naar...
04/10/23
04/10/23 t/m 04-10-23: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
Op woensdag 4 oktober 2023 organiseert HISWA-RECRON samen met NKC, KCI, BOVAG, KCJ en de ANWB het Du...
12/10/23
12/10/23 t/m 12-10-23: Screw up morning: Leisure en toerisme in stedelijke ontwikkeling
Tijdens de Screw Up Morning op donderdag 12 oktober 2023 brengen Sweco, J2Leisure en Expertise Netw...