Geplaatst op: 08-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. 

De Overijsselse DMO constateert dat steeds meer gemeenten de laatste jaren de toegevoegde waarde van de vrijetijdseconomie ervaren. "Ze zien dat de sector een economische motor is voor de regio, en dat deze de welvaart van inwoners en de leefbaarheid van hun omgeving positief beïnvloedt.”

Integraal beleid essentieel

Als de destinatiemanagementorganisatie van Overijssel is Marketing Oost blij met deze ontwikkeling. "Maar we zien ook dat er nog veel te doen is. Om ook in de toekomst de vruchten van de vrijetijdseconomie te blijven plukken, is het ontwikkelen van integraal beleid op het gebied van recreatie en toerisme essentieel. MarketingOost pleit dan ook voor een prominente plek van de vrijetijdseconomie in het coalitieakkoord van iedere Overijsselse gemeente. In het Visiedocument geven zij 5 redenen waarom en schetsen we de randvoorwaarden.

5 redenen voor een prominente plek voor de vrijetijdseconomie

  1. De vrijetijdseconomie zorgt voor extra externe bestedingen binnen gemeenten
  2. De vrijetijdseconomie is naast een doel ook een middel dat bijdraagt aan de leefbaarheid en brede welvaart van inwoners
  3. De vrijetijdseconomie draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat
  4. De vrijetijdseconomie zorgt voor versterking van trots bij bewoners
  5. De vrijetijdseconomie heeft investeringen nodig om de coronacrisis te boven te komen

Wat moeten gemeenten doen?

Om de vrijetijdseconomie (weer) te laten floreren is het volgens MarketingOost nodig om wonen en recreëren hand in hand te laten gaan. Daarom met het vrijetijdsaanbod een prominente plaats innemen bij de start van gebiedsontwikkelingen. De sector moet daarnaast inzetten op het leggen van cross-sectorale verbindingen en sturen op bestemmingen in balans. Belangrijk is ook in te zetten op het versterken van duurzaamheid en inclusie. Daartoe is sturen op bewuste bestemmingen met betere beschikbare en toegankelijke data. Voor een gezonde bijdrage aan de Overijsselse vrijetijdseconomie is het belangrijk dat de vraag gestimuleerd wordt bij de gewenste doelgroepen. 

Link: https://www.marketingoost.nl/hoqinog/2021/12/5-redenen-waarom-toerisme-en-recreatie-een-prominente-plek-verdient-in-ieder-gemeentelijk-coalitieakkoord_overlap-artikel-ZKA-2.pdf
Trefwoorden: beleid, dmo's, vvv's, belangenbehartiging, Overijssel, gemeenten, gemeenteraadsverkiezingen

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.
19/01/22
Bioscopen dicht maar Pathé viert Popcorn Day
Vandaag is het National Popcorn Day. Daarom lanceert de bioscoopketen Pathé in samenwerking met JIMMY’s popcorn POPPED: acht recepten voor echte popcorn fans.