Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Kom bij Jong RECRON!

Kom bij Jong RECRON!

Jonge ondernemers in de recreatiebranche hebben er veel baat bij om zich aan te sluiten bij Jong RECRON. Dat zei Rozemarijn Dees (35) tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Dees is eigenaar van strandcamping Zuidduinen in Katwijk aan Zee en negen jaar bestuurslid van Jong RECRON, een vereniging voor jongeren van 18 tot 35 jaar die werkzaam zijn in de recreatiebranche of dat in de toekomst van plan zijn.

Dees roept jonge ondernemers op om zich aan te sluiten bij Jong RECRON: "Het is belangrijk dat je gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit de branche vindt waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. En dat je nummers hebt die je kunt bellen wanneer je ergens tegenaan loopt.” Dees doet het ook zelf. "Ik heb bijvoorbeeld Jappe Eggink gebeld, met ik wie ik nog kort samen in het bestuur heb gezeten, en hij begeleidde met bij de verkoop van Zuidduinen. En Bas Durieux, die de afgelopen winter alle infrastructuur op de camping heeft vervangen. En soms bel ik collega-ondernemers om ervaringen mee uit te wisselen.”

Lastige jaren zonder Duitse gasten

In een interview komt ook ter sprake dat Nederland steeds afhankelijker is van inkomend toerisme uit met name België en Duitsland, zeker aan de kust. Corona raakt echter juist dat segment en de verwachting is dat er ook in de nabije toekomst tijdsblokken zullen zijn waarin juist de toeristen uit de buurlanden niet mogen komen. Dees herkent dat: "Normaal gesproken hebben we zo’n 65 tot 70 procent Duitse gasten in de zomervakantie en met Pasen ligt dat percentage nog hoger. Dit jaar echter waren er met Pasen geen Duitse gasten en hebben we het in de zomer gelukkig kunnen opvangen met Nederlandse gasten. Ook omdat we de marketing, die een derde partij voor ons doet, hebben verschoven van de Duitse naar de Nederlandse doelgroep. Uiteindelijk was dit jaar het percentage Nederlandse gasten 65 procent, daar waar dat aandeel normaal Duitse gasten zijn.” Dat had ook een nadeel: "We hadden daardoor minder boekingen ver van tevoren. Duitsers boeken verder van tevoren, waardoor we normaal ook in de winter al inkomsten hebben.” Dees kreeg door corona ook voor het tweede achtereenvolgende jaar te maken met een valse start van het toeristenseizoen. De onduidelijkheid opnieuw over het moment van opening, aangevuld met soms ook nog slecht weer, maakten het er daarnaast ook niet gemakkelijker op.

Gasten meer op omgeving gericht

Op de Recreatie Vakbeurs zag Dees wel een ontwikkeling bij consumenten. "Er komt steeds meer aandacht voor de omgeving, dus niet voor wat je zelf op de camping hebt aan entertainment maar echt voor de omgeving. Ook zie je dat comfort voor consumenten steeds belangrijker wordt. En een derde trend die ik zie is dat er meer aandacht is voor afwijkende type accommodaties. De standaard rechthoekige stacaravan kennen ze inmiddels wel. Voor ons geldt wel dat het altijd verplaatsbaar moet zijn.”

Nieuw centrumgebouw met functiecombinaties

Dees vertelt ook over de nieuwbouwplannen van Zuidduinen, dat momenteel 275 plekken heeft inclusief 22 verhuuraccommodaties en 30 seizoensplaatsen. Zo wordt er volgende winter een nieuw centrumgebouw neergezet. "Het huidige gebouw heeft veel horeca die groot maar niet veel open is. Eigenlijk is het een veredelde snackbar waar je zo’n 120 mensen kunt laten zitten. De receptie is slecht geïsoleerd en door het vele glas warmt het in de zomer erg op. En de winkel is heel klein. Daarnaast is er een tweede gebouw met sanitair. Het nieuwe gebouw wordt een soort duin, ingepast in het landschap. En circulair. Met sanitair in de kelder en daarboven receptie en winkel op een meer geïntegreerde manier. En met een kleinere horeca. Door deze aanpak kunnen we op de plek van het voormalige sanitairgebouw extra camperplaatsen gaan maken. Op die manier hopen we een groot deel van de investeringen terug te verdienen. En ook uit de nieuwe horeca verwacht ik meer inkomsten.” Ook slim inzetten van personeel moet geld gaan opleveren: "Door receptie en winkel te integreren kun je bij drukte op elke plek apart iemand neerzetten en bij rust iemand beiden laten combineren. Hetzelfde geldt voor de horeca met niet meer een gezamenlijke bar, maar met zowel een afhaal- als zitgedeelte. Bij beiden geldt dat we de service willen verhogen en ons zo willen onderscheiden.”

Teamgedachte

Zuidduinen traint zelf het personeel en benadrukt daarbij om elkaar te helpen waar nodig. "We brengen ze nadrukkelijk de teamgedachte bij.” De gedreven onderneemster vindt het werk zelf "het mooiste wat er is”. "In de zomer moet je inderdaad een tandje bijzetten, maar daar staat de vrijheid en veel flexibiliteit in de winter tegenover.”

Duurzame focus

Aan het eind gaat ze nog in op duurzaamheid in de branche. "Recreatieondernemers hebben bijna allemaal hun bedrijf in de natuur. Dat betekent dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben om daar goed mee om te gaan. Zelf letten we er bij de nieuwbouw ook op: door het circulair te doen en door het zoveel mogelijk in te passen in de omgeving. Maar ook bijvoorbeeld bij de terreinverlichting. Daar kiezen we bewust voor lagere paaltjes omdat dat beter is voor de dieren. We hebben ook de Gouden Green Key, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. En we willen, inspelend op de trend dat voor consumenten omgeving belangrijk is, nadrukkelijk de verbinding versterken tussen ons terrein en de omgeving. In dat verband hebben we ook een cursus gevolgd, ‘Gastheerschap voor het landschap van het Nationaal Park Hollandse Duinen’.”


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...