Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2021
Auteur: NRIT redactie

Johan Moerman is Officier in de Orde van de Oranje-Nassau

Johan Moerman is Officier in de Orde van de Oranje-Nassau
Rotterdam werd onder leiding van Johan Moerman een festivalstad.
Koning Willem-Alexander heeft oud-directeur van Rotterdam Festivals Johan Moerman benoemd tot Officier in de Orde van de Oranje-Nassau. Hij kreeg de Koninklijke onderscheiding op dinsdag 30 november uitgereikt door burgemeester Aboutaleb. Vanwege de coronapandemie was de uitreiking in klein gezelschap op de werkkamer van de burgemeester. In Rotterdam en daarbuiten is hij bekend als Mr. Festival.

Moerman (22-05-1954, Maasland) ontving de onderscheiding vanwege zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de culturele- en festivalsector in Rotterdam.

Rotterdam festivalstad

Onder leiding van Moerman heeft Rotterdam zich tot gerenommeerde festivalstad kunnen ontwikkelen. In 1993 krijgt Moerman als directeur van de pas opgerichte Stichting Rotterdam Festivals de opdracht om een programma te ontwikkelen dat de stad aantrekkelijker maakt én past bij het karakter van Rotterdam.

Hij pakte dat aan door naar alle stemmen in de stad te luisteren. Daarbij verloor hij nooit de rode draad uit het oog: past het bij Rotterdam? Ook introduceerde hij structureel publieksonderzoek als pijler van het festivalbeleid. Zo bracht hij wensen, motieven en eventuele drempels voor het festivalbezoek in kaart. Dit alles leverde een schat aan mooie festivals en evenementen op, die Rotterdam niet alleen nationaal maar ook internationaal op de culturele kaart zette.

Naast zijn functie als directeur van Rotterdam Festivals was Moerman ook bij andere organisaties actief. Zo was hij bestuurslid bij Stichting Witte de With en het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival. En zet hij zich internationaal in voor de Amerikaanse International Festivals & Events Association en het Audiences Europe Network.
Trefwoorden: festival, Rotterdam, Moerman

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.