Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Afbeelding van Helena Jankovicova Kovzcova via Pixabay

Nederlanders hebben in vergelijking met 2020 dit jaar meer vakantieplannen voor de laatste twee maanden van 2021. Ook is er al meer geboekt. Voor de zomer van 2022 blijft het binnenland onverminderd populair. Wel zijn Nederlanders afwachtender en denkt 64% dat hun plannen afhankelijk zijn van de stand van de pandemie. 

Dat blijkt uit de elfde meting van de Vakantie Sentiment Monitor waar NBTC sinds mei 2020 het reisgedrag meet van inwoners uit Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Deze meting vond plaats van 15 tot en met 21 november. 

Meer Nederlanders met vakantieplannen voor laatste periode in 2021

Bijna de helft van de inwoners uit Europese landen heeft de intentie om nog dit jaar op vakantie te gaan. Daarmee is de vakantie-intentie hoger (+9%) ten opzichte van afgelopen jaar in dezelfde periode. In vergelijking met de vorige meting in september is de vakantie-intentie echter fors gedaald. Deels wordt deze daling veroorzaakt door de winterperiode maar ook het toenemend aantal besmettingen is van invloed. Nederlanders lijken voor de laatste twee maanden van dit jaar meer vakantieplannen (48%) te hebben in vergelijking met 2020 (37%). Ook het aandeel reeds gemaakte boekingen is dit jaar groter in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (resp. 13% en 25%).

Nederlanders blijven deze maanden liever in eigen land

De voorkeur voor een vakantie in eigen land is in bijna alle Europese landen afgenomen in vergelijking met november 2020. Opvallend is dat dit niet geldt voor Nederlanders. Het aantal vakantieplannen van Nederlanders in eigen land neemt zelfs toe ten opzichte van vorig jaar. Hoewel inwoners uit Duitsland en België dit jaar meer vakantieplannen hebben in Europa, blijft de populariteit van Nederland als vakantiebestemming in beide landen gelijk en relatief beperkt.

Onzekere tijden voor toeristische sector

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten bevestigen opnieuw dat de onzekere tijden voor de toeristische sector voorlopig nog aanhouden. Dit verrast ons niet, wat ons wel verrast zijn de extra reisbeperkingen die sommige Europese landen momenteel opleggen. Een gezamenlijke en uniforme aanpak van de lidstaten is essentieel voor onze bezoekerseconomie. Controle krijgen en houden op de gezondheidscrisis in ons land is prioriteit. In het verlengde daarvan dringen wij aan op coördinatie en afstemming van beleid en aanpak tussen lidstaten, gekoppeld aan  de inzetbaarheid en geldigheid van het Digitale Corona Certificaat. Eenduidigheid op dit punt is essentieel om nog meer onzekerheid onder consumenten te voorkomen en geeft vertrouwen om toekomstige reizen te boeken."

Helft zomervakanties 2022 in eigen land

Vakantie in eigen land blijft voor de Nederlanders komend jaar onverminderd populair. Bijna de helft verwacht hun zomervakantie in eigen land door te brengen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (64%) verwacht dat de plannen voor hun zomervakantie komend jaar afhankelijk zijn van de ontwikkelingen van de pandemie. Gemiddeld wacht twee op de drie Nederlanders ook volgend jaar langer met het boeken van een vakantie.

Veiligheid en zekerheid belangrijk

De helft van de Nederlanders geeft aan andere aspecten van vakanties te waarderen, zoals veiligheid en zekerheid. Ook speelt het mentale aspect een grote rol en is de behoefte om er echt even tussenuit te zijn belangrijker geworden.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...