Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Afbeelding van Helena Jankovicova Kovzcova via Pixabay

Nederlanders hebben in vergelijking met 2020 dit jaar meer vakantieplannen voor de laatste twee maanden van 2021. Ook is er al meer geboekt. Voor de zomer van 2022 blijft het binnenland onverminderd populair. Wel zijn Nederlanders afwachtender en denkt 64% dat hun plannen afhankelijk zijn van de stand van de pandemie. 

Dat blijkt uit de elfde meting van de Vakantie Sentiment Monitor waar NBTC sinds mei 2020 het reisgedrag meet van inwoners uit Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Deze meting vond plaats van 15 tot en met 21 november. 

Meer Nederlanders met vakantieplannen voor laatste periode in 2021

Bijna de helft van de inwoners uit Europese landen heeft de intentie om nog dit jaar op vakantie te gaan. Daarmee is de vakantie-intentie hoger (+9%) ten opzichte van afgelopen jaar in dezelfde periode. In vergelijking met de vorige meting in september is de vakantie-intentie echter fors gedaald. Deels wordt deze daling veroorzaakt door de winterperiode maar ook het toenemend aantal besmettingen is van invloed. Nederlanders lijken voor de laatste twee maanden van dit jaar meer vakantieplannen (48%) te hebben in vergelijking met 2020 (37%). Ook het aandeel reeds gemaakte boekingen is dit jaar groter in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (resp. 13% en 25%).

Nederlanders blijven deze maanden liever in eigen land

De voorkeur voor een vakantie in eigen land is in bijna alle Europese landen afgenomen in vergelijking met november 2020. Opvallend is dat dit niet geldt voor Nederlanders. Het aantal vakantieplannen van Nederlanders in eigen land neemt zelfs toe ten opzichte van vorig jaar. Hoewel inwoners uit Duitsland en België dit jaar meer vakantieplannen hebben in Europa, blijft de populariteit van Nederland als vakantiebestemming in beide landen gelijk en relatief beperkt.

Onzekere tijden voor toeristische sector

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten bevestigen opnieuw dat de onzekere tijden voor de toeristische sector voorlopig nog aanhouden. Dit verrast ons niet, wat ons wel verrast zijn de extra reisbeperkingen die sommige Europese landen momenteel opleggen. Een gezamenlijke en uniforme aanpak van de lidstaten is essentieel voor onze bezoekerseconomie. Controle krijgen en houden op de gezondheidscrisis in ons land is prioriteit. In het verlengde daarvan dringen wij aan op coördinatie en afstemming van beleid en aanpak tussen lidstaten, gekoppeld aan  de inzetbaarheid en geldigheid van het Digitale Corona Certificaat. Eenduidigheid op dit punt is essentieel om nog meer onzekerheid onder consumenten te voorkomen en geeft vertrouwen om toekomstige reizen te boeken."

Helft zomervakanties 2022 in eigen land

Vakantie in eigen land blijft voor de Nederlanders komend jaar onverminderd populair. Bijna de helft verwacht hun zomervakantie in eigen land door te brengen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (64%) verwacht dat de plannen voor hun zomervakantie komend jaar afhankelijk zijn van de ontwikkelingen van de pandemie. Gemiddeld wacht twee op de drie Nederlanders ook volgend jaar langer met het boeken van een vakantie.

Veiligheid en zekerheid belangrijk

De helft van de Nederlanders geeft aan andere aspecten van vakanties te waarderen, zoals veiligheid en zekerheid. Ook speelt het mentale aspect een grote rol en is de behoefte om er echt even tussenuit te zijn belangrijker geworden.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.