Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-11-2021
Auteur: Marc Gerlings

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl
Toeristische communicatie wordt gebundeld.
Binnenkort is het toeristische aanbod in de provincie Groningen te vinden op één plek: visitgroningen.nl. De provincie, Vereniging Groninger Gemeenten, Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties gaan intensiever samenwerken op het gebied van toerisme en al het moois van Groningen op één website presenteren. 

De partijen gaan samenwerken om Groningen digitaal op de kaart zetten en het toeristisch aanbod beter online vindbaar te maken voor bezoekers en bewoners. Iedereen die een bezoek brengt aan de provincie Groningen kan straks op visitgroningen.nl zoeken naar de beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen. De vernieuwing van de website moet in maart 2022 klaar zijn. 

Een centrale website heeft voordelen voor de bezoeker en de regio. De bezoeker vindt al het toeristische aanbod straks op één plek en hoeft niet te zoeken in allerlei websites. De bezoekersaantallen op de regiowebsites variëren van 500 tot 7.000 bezoekers per maand. Visitgroningen.nl heeft 80.000 bezoekers per maand. De website scoort bovendien hoog in de zoekresultaten op Google als het gaat om toerisme in Groningen. 

Eigen omgeving op de website

Alle regio’s hebben nu een eigen website met informatie. Die websites worden vervangen door een eigen omgeving in visitgroningen.nl. De website is straks ingedeeld in zeven toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen en Veenkoloniën. 

Het uitgesproken karakter en "eigen" gevoel dat leeft in elke regio, moet ook terugkomen in het toeristische aanbod. Dat scheelt in websitekosten, trekt veel meer bezoekers en biedt ondernemers kansen om activiteiten te combineren en arrangementen aan te bieden, meldt de provincie Groningen.

Stijl

Alle uitingen en content wordt weergegeven in de huisstijl van "Er gaat niets boven Groningen". Voor iedere regio komt er een verkorte link (bijvoorbeeld visitgroningen.nl/oldambt) om eenvoudig te verspreiden op bijvoorbeeld de camping of in lokale bladen.

Stichting ZO Groningen

Marketing Groningen en marketingorganisaties uit de regio gaan nauw samenwerken. De provincie en gemeenten gaan die samenwerking volgen door regelmatig met alle partijen te overleggen. De regio wordt vertegenwoordigd door stichting Promotie Waddenland, Ondernemersvereniging gemeente Groningen, Marketing Midden-Groningen, Top van Groningen, Stichting Marketing Oldambt en Stichting Promotie Westerwolde. Vanaf 1 januari 2022 gaan de gemeenten Oldambt, Westerwolde, Stadskanaal, Pekela en Veendam over in Stichting ZO Groningen.
Trefwoorden: DMO, toerisme, communicatie, Groningen, samenwerking

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...