Geplaatst op: 17-11-2021
Auteur: Marc Gerlings

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl
Toeristische communicatie wordt gebundeld.
Binnenkort is het toeristische aanbod in de provincie Groningen te vinden op één plek: visitgroningen.nl. De provincie, Vereniging Groninger Gemeenten, Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties gaan intensiever samenwerken op het gebied van toerisme en al het moois van Groningen op één website presenteren. 

De partijen gaan samenwerken om Groningen digitaal op de kaart zetten en het toeristisch aanbod beter online vindbaar te maken voor bezoekers en bewoners. Iedereen die een bezoek brengt aan de provincie Groningen kan straks op visitgroningen.nl zoeken naar de beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen. De vernieuwing van de website moet in maart 2022 klaar zijn. 

Een centrale website heeft voordelen voor de bezoeker en de regio. De bezoeker vindt al het toeristische aanbod straks op één plek en hoeft niet te zoeken in allerlei websites. De bezoekersaantallen op de regiowebsites variëren van 500 tot 7.000 bezoekers per maand. Visitgroningen.nl heeft 80.000 bezoekers per maand. De website scoort bovendien hoog in de zoekresultaten op Google als het gaat om toerisme in Groningen. 

Eigen omgeving op de website

Alle regio’s hebben nu een eigen website met informatie. Die websites worden vervangen door een eigen omgeving in visitgroningen.nl. De website is straks ingedeeld in zeven toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen en Veenkoloniën. 

Het uitgesproken karakter en "eigen" gevoel dat leeft in elke regio, moet ook terugkomen in het toeristische aanbod. Dat scheelt in websitekosten, trekt veel meer bezoekers en biedt ondernemers kansen om activiteiten te combineren en arrangementen aan te bieden, meldt de provincie Groningen.

Stijl

Alle uitingen en content wordt weergegeven in de huisstijl van "Er gaat niets boven Groningen". Voor iedere regio komt er een verkorte link (bijvoorbeeld visitgroningen.nl/oldambt) om eenvoudig te verspreiden op bijvoorbeeld de camping of in lokale bladen.

Stichting ZO Groningen

Marketing Groningen en marketingorganisaties uit de regio gaan nauw samenwerken. De provincie en gemeenten gaan die samenwerking volgen door regelmatig met alle partijen te overleggen. De regio wordt vertegenwoordigd door stichting Promotie Waddenland, Ondernemersvereniging gemeente Groningen, Marketing Midden-Groningen, Top van Groningen, Stichting Marketing Oldambt en Stichting Promotie Westerwolde. Vanaf 1 januari 2022 gaan de gemeenten Oldambt, Westerwolde, Stadskanaal, Pekela en Veendam over in Stichting ZO Groningen.
Trefwoorden: DMO, toerisme, communicatie, Groningen, samenwerking

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
Musea dicht en sport open. Tijdelijk worden musea sportlocaties
Verschillende musea openen woensdag 19 januari op ludieke wijze om ruimte te geven aan (mentale) fitheid. Het is een protestactie tegen de ongelijkheid in de versoepelingen. Waarom mag de sport wel open en de veilige musea niet?
18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Libelle Zomerweek verhuist dit jaar naar Expo Haarlemmermeer
Libelle Zomerweek, al 25 jaar het grootste buitenevenement voor vrouwen, gaat verhuizen naar Expo Ha...
17/01/22
Vroegboekpiek: vijf keer zoveel vroegboekingen dan in 2021
Met de Omikron-variant en een hoog aantal besmettingen in Nederland is het vroegboekseizoen nog niet...
17/01/22
Exclusief voor leden
EZ over regie nemen voor circulaire economie
De overheid moet regie nemen’ een veelgehoorde zin op televisie, in de krant en op sociale media. ...
17/01/22
Exclusief voor leden
Leisurelands beleeft relatief goed jaar 2021
In 2021 bezochten ruim 3,6 miljoen bezoekers de recreatiegebieden van beheerder Leisurelands. Iets minder dan in 2020, toen de teller 4 miljoen bezoekers uitkwam. De daling in bezoekersaantallen is het gevolg van een zomer met aanzienlijk minder zonnige dagen dan in 2020. Toch is Leisurelands blij dat ze in deze tijd van veel binnen zitten een veilige uitvlucht kan bieden aan bezoekers uit de regio.
16/01/22
ING: 2022 nog zwaar jaar voor de horeca
Hoe is het de Nederlandse horeca in 2021 vergaan en wat is het perspectief? ING gaat in haar nieuwste sectorupdate daarop in.