Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drukte in Zandvoort goed te voorspellen

Drukte in Zandvoort goed te voorspellen
Afbeelding van David Mark via Pixabay

De drukte in badplaats Zandvoort is goed te voorspellen. Dat blijkt uit een pilot van het project Scale Up waar wordt gezocht naar Smart Mobility oplossingen om bezoekersstromen te voorspellen en te beïnvloeden. Helaas was vanwege het matige weer het aantal testdagen beperkt, zodat nog niet kan worden gesteld dat bezoekers met succes te beïnvloeden zijn. 

"Voor de provincie zijn de uitkomsten van de proeven van groot belang. Het wordt steeds drukker in Noord-Holland. Deze slimme systemen helpen ons om piekdrukte te voorkomen. Dat is prettiger voor de bezoeker, die niet in de file of in de rij komt te staan. En dat komt ook de leefbaarheid en de bereikbaarheid ten goede”, aldus gedeputeerde Jeroen Olthof van Bereikbaarheid en Mobiliteit.

Wat is Scale Up?

Scale Up onderzoekt hoe bezoekersstromen voorspeld kunnen worden om met gerichte acties en maatregelen bezoekers te spreiden in (aankomst)tijd, routes en vervoersmiddel. Daarmee verandert het bezoekersaantal weliswaar niet, maar wordt extreme drukte en overlast voorkomen. 

De proef in Zandvoort

Tijdens de proef is de drukte van en naar het strand van Zandvoort en tijdens de Spartan Race afgelopen periode voorspeld. De bezoekers zijn via sociale media en reisplanners geïnformeerd over de drukte en kregen een advies om te reizen op een ander tijdstip, via een andere route of met een ander vervoersmiddel. Tijdens de test is de gemeente Zandvoort op de hoogte gebracht over waar en wanneer het precies druk zou kunnen worden en hoe dit mogelijk te voorkomen was met slim verkeersmanageme

Op basis van historische data, weersverwachting en adviesaanvragen in reisapps kan redelijk goed voorspeld worden wanneer en hoe druk het gaat worden. Vervolgens is het mogelijk de reizigers hiervan op de hoogte te brengen en een gericht reisadvies te geven. Wat nog niet goed te beoordelen is, is hoeveel mensen daadwerkelijk de adviezen opvolgen. Dit komt doordat er minder testdagen waren door de tegenvallende weersomstandigheden vanaf medio augustus, waardoor het ook minder druk was. Tijdens de tweede proef in de Kalverstraat van Amsterdam wordt dit verder onderzocht.

Project Scale Up 

Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden werkt de provincie Noord-Holland mee aan het project Scale Up samen met de provincie Flevoland, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, Sweco, TomTom, Live Crowd, Vinotion, PTV group. Lynxx, Here, 9292. Er wordt gezocht naar Smart Mobility oplossingen om bezoekersstromen te voorspellen en te beïnvloeden. Een bijzondere regionale samenwerking waarbij is gezocht naar ketenpartners die samen een totaaloplossing bieden.

Met de marktpartijen die het traject (eindigt december 2021) met succes doorlopen sluiten de verschillende gemeentes en overheden uit de Metropoolregio Amsterdam (MRA) een raamovereenkomst. Zo profiteren uiteindelijk alle overheden binnen de MRA van de oplossing om bezoekersstromen te voorspellen en beïnvloeden.

Link: https://smartmobilitymra.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, strand, kustgebieden, mobiliteit, drukte, voorspellen, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.