Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-11-2021
Auteur: redactie
NRIT Media

Expedia Group stopt met dolfijnenvermaak na actie World Animal Protection

Expedia Group stopt met dolfijnenvermaak na actie World Animal Protection

Reisplatform Expedia Group stopt met het aanbieden van attracties met dolfijnen en walvissen. Het platform besloot daartoe na een wereldwijde campagne van dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection en de steun van meer dan 350.000 dierenvrienden.


World Animal Protection voerde al sinds 2019 campagne tegen Expedia Group en bleef de druk opvoeren om de reisgigant te overtuigen te stoppen met dolfijnenvermaak. Zo organiseerde World Animal Protection Nederland in 2020 voor het kantoor in Amsterdam een offline actie met een flyboarder in de Herengracht. 

Sanne Kuijpers, Campagnemanager wilde dieren bij World Animal Protection Nederland: ‘We zijn euforisch over het feit dat Expedia naar ons en alle dierenvrienden heeft geluisterd en stopt met het verkopen van kaarten voor walvis- en dolfijnenshows en andere interacties met deze bijzondere zeezoogdieren. Een grote winst voor walvissen en dolfijnen over de hele wereld en een stap dichterbij om ervoor te zorgen dat de walvisachtigen die nu in dolfinaria leven, de laatsten zijn.’

De stap van Expedia past in een trend. Steeds vaker besluiten landen en organisaties dat dolfijnenattracties niet meer van deze tijd zijn. Zo biedt Coredon geen attracties met dolfijnen meer aan, raadt reiskoepel ANVR  dolfijnenattracties af en mogen er in Frankrijk en Canada binnenkort geen dolfijnen meer in dolfinaria worden gehouden. Toch is er nog veel werk te doen. Zo blijft reisgigant TUI vermaak met dolfijnen aanbieden en is er in Nederland nog steeds geen fokverbod voor dolfijnen in gevangenschap. Kuijpers: ‘We hopen de Nederlandse overheid en (reis)organisaties zoals TUI te overtuigen dat entertainment met dolfijnen niet meer houdbaar is. We blijven doorgaan tot er wereldwijd een einde is gekomen aan de uitbuiting van dolfijnen en andere wilde dieren.’

 

Dolfijnen en andere walvisachtigen worden in aquaria en pretparken over de hele wereld gebruikt om, vergezeld van harde geluiden en lichteffecten, kunstjes te doen in ruil voor dode vis, terwijl ze hun leven doorbrengen in krappe betonnen bassins. De intelligente dieren zijn veroordeeld tot een leven in gevangenschap en tot direct contact met mensen. Ze raken gestrest, verveeld en depressief.

Link: https://join.localexpertpartnercentral.com/animalpolicy
Trefwoorden: Stop dolfijnenvermaak, dolfijnenattracties

CELTH




||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...