Bioscopen moeten zich meer onderscheiden van thuisbioscoop
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay De Nederlandse bioscoopbranche zal pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zitten. Maar dat zal niet vanzelf gaan nu veel meer mensen het gemak van streamingsdiensten hebben ervaren. Bioscopen doen er goed aan onderscheidend te blijven door in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid. Ticketomzet nog steeds in de minNa een zware periode krabbelt de ticketomzet van de Nederlandse bioscopen weer op. Maar tot en met week 42 staat de omzet nog op -17% ten opzichte van 2020. Dit heeft te maken met de enorme omzetderving door de verplichte sluiting in de eerste vijf maanden van 2021. Het is de verwachting dat dit verlies in de rest van 2021 niet meer goed gemaakt wordt. ABN AMRO prognosticeert dat de branche pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zit. Uit een analyse van de pinomzet ziet ABN-AMRO deze ontwikkeling ook. Gaan we een periode verder terug en vergelijken we 2020 met 2019, dan hebben Nederlandse bioscopen uit de tickets 56% minder omgezet. In internationaal perspectief deed Nederland het nog niet zo slecht want in andere Europese landen lag dat rond de -70%.  Nederlanders keken veel vanaf de bankDe verplichte sluiting van bioscopen en andere culturele evenementen had als gevolg dat mensen tijdens de crisis vaker thuis vanaf de bank films keken. De CBS data geven aan dat 46 procent van de personen van 12 jaar of ouder een film of serie via een streamingdienst of als download kocht in het eerste kwartaal van 2021. In 2020 was dit percentage nog 42 procent. Bioscoopwindow korterBedreiging voor de branche is de beperking van de zogenaamde bioscoopwindow waar nieuwe films exclusief in bioscopen worden vertoond. Tijdens de pandemie beleefden veel films hun premiere online. Het is de verwachting dat deze bioscoopwindow blijft maar wellicht wel korter wordt. Inzetten op sfeer, service en belevingBioscopen doen er volgens de experts van ABN-AMRO goed aan in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid; dus juist op de elementen waar het de consument thuis op de bank aan ontbreekt. Ook inspelen op de vraag naar luxe bijvoorbeeld met verstelbare ligstoelen (recliners) en goede cateringsmogelijkheden voor, tijdens en na de film, werkt goed. Ook andere vormen van content zijn interessant voor bioscopen, zoals samen sportwedstrijden, concert, opera, ballet of een serie op het grote scherm kijken.
Link: https://www.abnamro.nl/nl/media/stand-van-de-leisure-oktober-2021_tcm16-131600.pdf
Trefwoorden: cultuur, bioscopen
|
|
16/05/25
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
|
16/05/25
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
|
16/05/25
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
|
15/05/25
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
|
15/05/25
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
|
15/05/25
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
|
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
|
14/05/25
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
|
|
20/05/25 t/m 22-05-25
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
|
20/05/25
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
27/05/25
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
|