Geplaatst op: 03-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

Met de oplopende besmettingen en ziekenhuisopnames ziet het Nederlandse kabinet zich weer geroepen tot maatregelen om de pandemie te beteugelen. En weer is de vrijetijdssector de klos.

Opnieuw zijn mondkapjes verplicht op alle publieke locaties waar geen coronatoegangsbewijzen worden gebruikt. Nieuw is de aankondiging van het gebruik op binnenlocaties van pretparken en spellocaties. Ook op luchthavens en in vliegtuigen moet het mondkapje weer worden gedragen. 

Het verplicht gebruik van een coronatoegangsbewijs wordt veel breder ingezet. Voor de horeca een grote klap dat ook op terrassen een dergelijk bewijs moet worden getoond. Verder wordt het verplicht bij casino’s, culturele locaties zoals theaters, concertzalen en bioscopen, doorstroomlocaties zoals musea en monumenten, doorstroomevenementen zoals kermissen en bepaalde sportevenementen, zakelijke evenementen zoals beurzen en congressen, zwembaden, publiek bij sportwedstrijden en bij de georganiseerde sportbeoefening. De maatregelen gaan op 6 november in. 

KHN: Uitgebreid en aanvullend steunpakket noodzakelijk

In een reactie spreekt Horeca Nederland in relatie tot het coronatoegangsbewijs op terrassen van symboolpolitiek. De brancheorganisatie verwacht dat deze maatregel een drukkend effect heeft op de omzet van een toch al zwaar getroffen sector en pleit voor een uitgebreid aanvullend steunpakket voor de horeca zolang de restricties gelden. Voor de horeca moeten de NOW- en TVL-regelingen worden voortgezet, moet er een schulden-, investeringen-, en herstelfonds komen en lagere werkgeverslasten. 

Uit een recente enquête die KHN onder haar leden hield, blijkt dat de invoering van het coronatoegangsbewijs voor binnen al zorgde voor minder gasten en een dalende omzet. Ruim 43 procent van de ondernemers geeft aan te maken te hebben met omzetverlies vergeleken met de periode vóór 25 september. Slechts 16 procent ziet een omzetstijging. Tegelijkertijd kost de CTB-check inzet van extra personeel. KHN becijfert het CTB-effect voor het vierde kwartaal van 2021 op 45 miljoen extra kosten en maximaal 350 miljoen minder omzet door gedragseffecten zoals annuleringen.

Museumvereniging: Herstelplan noodzakelijk

In een reactie stelt de Museumvereniging dat ze het jammer vinden dat musea toch met nieuwe maatregelen te maken krijgen. Wel zijn ze blij dat musea in elk geval dezelfde aantallen mensen mogen blijven ontvangen. 

Door de nieuwe maatregelen wordt nog belangrijker dat er snel een concreet herstelplan komt waarmee de overheid de culturele sector weer op de been helpt. De bezoekcijfers zijn nog lang niet als vanouds en het ziet ernaar uit dat corona daarop nog zeker twee jaar invloed blijft hebben. Ook moeten musea extra kosten maken door de invoering van de coronapas. De Museumvereniging pleit voor een herstelplan met investeringen voor musea variërend van publieksbereik, presentatie en educatie tot verduurzaming en impulsen voor museale collecties. Deze investeringen zijn nodig om te zorgen dat de kwaliteit van het museumaanbod overal in Nederland geborgd blijft. 

NOC*NSF: Grote twijfels over uitvoerbaarheid

NOC*NSF is niet blij met de invoering van het coronatoegangsbewijs voor de sport.  "Actief sporten geeft geen of een zeer beperkt risico op verspreiding van het virus en zou aangemoedigd moeten worden in plaats van belemmerd. Sport is immers juist onderdeel van de oplossing voor deze gezondheidscrisis, vandaar dat de nieuwe maatregelen van het kabinet bij de sport op veel onbegrip stuit", reageert algemeen directeur Marc van den Tweel van NOC*NSF.

De sportkoepel heeft grote twijfels over de uitvoerbaarheid van de maatregel. Op alle dagen van de week moeten vrijwilligers miljoenen sporters gaan scannen. Volgens NOC*NSF een immense operatie die een groot beslag op de vrijwilligerscapaciteit van een sportclub legt. Bovendien wordt de algemeen geprezen laagdrempeligheid van de sport in Nederland met deze maatregel aangetast. Verder wordt gevreesd dat de sportdeelnamecijfers die net weer naar een redelijk niveau waren gestegen, weer dalen. NOC*NSF doet een beroep op de Tweede Kamer om sporten zonder coronatoegangsbewijs mogelijk te houden. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/11/02/besmettingen-moeten-omlaag-passende-maatregelen-nodig
Trefwoorden: corona, crisis, beleid, attractieparken, horeca, sport, recreatie, cultuur, evenementen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/22
Online inspiratiesessie Young professionals in tourism (donderdag 10 febr. om 12.30)
Weet jij wat voor skills de toeristische wereld vraagt? Hoe veranderen projecten studenten en geven zij inspiratie aan het werkveld? Kijk op donderdag 10 februari 2022 om 12.30 naar de gratis online inspiratiesessie Young professionals in tourism.
26/01/22
Giftcard van het jaar 2021 / 2022
Gister werd de Giftcard van het Jaar Verkiezing 2021/2022 gepresenteerd. De VVV Cadeaukaart kwam als winnaar tevoorschijn in de categorie Multi Keuze Cadeaukaart. De kaart VVV Lekkerweg won de titel in de categorie Dagje, Avondje Uit. In de categorie Overnachten & Reizen won WeekendjeWeg Cadeau Card.
25/01/22
Exclusief voor leden
Campagne zet consument aan tot lezen in de zomer
Een van de grote vrijetijdsinvullingen van de consument voor de zomer is om te lezen. Dat blijkt uit onderzoek van CPNB. Althans, het is de wens van de consument om meer te lezen. Stichting CPNB verandert de zomercampagne en bedacht een nieuw soort geschenk met Matthijs van Nieuwkerk als boegbeeld. Hoe werkt die campagne, van wens naar gedrag?
24/01/22
Exclusief voor leden
Groei winkels zakt iets tot 2,5% in 2022
Dat is de verwachting van bank ING. Beleidsmakers en DMO's hebben te maken met de ontwikkeling van het winkelbestand in hun steden of regio's. Dit blijft achteruitgaan. ING meldt dat meerdere winkels niet meer terugkeren en dat heeft alles te maken met de groei van online verkoop. Online, daar zit de groei.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.