Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Toerisme wil stimuleringsfonds van 1 miljard euro

Toerisme wil stimuleringsfonds van 1 miljard euro
Herre Dijkema: \

Vanmiddag bieden 15 toeristische organisaties aan de Tweede Kamer een Nationaal Toerisme-transitieplan aan. Kern van het plan is dat met een stimuleringsfonds van 1 miljard euro de Nederlandse bezoekerseconomie duurzaam moet worden vernieuwd. Toerisme moet een volwaardige positie krijgen in het nationale economische beleid. Landelijke visie en sturing is daarbij essentieel.

Wil de toeristische sector in Nederland een toekomst hebben, dan moet Den Haag in actie komen en inzetten op een Nationaal Toerisme-transitieplan. Namens vijftien destinatiemarketingorganisaties wordt vandaag een voorstel hiertoe overhandigd aan de Tweede Kamer. Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema, licht namens de organisaties toe: ‘’Te lang is toerisme door de landelijke politiek verwaarloosd. Met ons voorstel willen we dit rechtzetten en toerisme een volwaardige plek geven in het economisch beleid van het komende kabinet.’’

Transformatiefonds van 1 miljard euro

In het voorstel pleiten de toeristische organisaties voor ondersteuning bij het herstel van de sector na corona en voor een vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen. Denk hierbij aan de verduurzaming van vakantieparken en toeristische trekpleisters, de revitalisering van verblijfsaccommodaties om ondermijning tegen te gaan en CO2-neutrale vervoersmogelijkheden voor bezoekers. De organisaties vragen het Rijk een Toerisme-transformatiefonds van 1 miljard euro in het leven te roepen, naar voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk dat miljarden inzet om het toerisme te bevorderen en te vernieuwen. Hiervoor kan onder andere een beroep worden gedaan op het Europees Herstelfonds. Nederland kan aanspraak maken op bijna 6 miljard euro.

Landelijk perspectief gevraagd

‘’Afgelopen anderhalf jaar is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de toeristische sector is’’, aldus Dijkema. "De ondernemers willen graag verder, maar de rek is eruit. Hun reserves zijn op en tegelijkertijd blijft het perspectief vanuit de landelijke politiek onduidelijk. Daarbij verandert de wereld. We moeten als sector nog veel meer doen met duurzaamheid en het voorkomen van overtoerisme: dat zijn geen uitdagingen op alleen gemeentelijk of provinciaal niveau, maar juist landelijke spelende vraagstukken die een coördinerende rol vanuit Den Haag vereisen.’’  

Bewindspersoon hard nodig

Toerisme moet volgens de vijftien initiatiefnemers van het transitieplan, afkomstig uit steden en regio’s verspreid door heel Nederland, een volwaardige plek krijgen in het economisch beleid van het komende kabinet. Het is hierbij essentieel dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon komt te vallen, iets waarvoor de branche al eerder pleitte in een brief aan toenmalig informateur Herman Tjeenk Willink. Dijkema: ‘’Den Haag lijkt niet te beseffen hoe belangrijk de toeristische sector, met een omvang als die van de landbouwsector, voor Nederland is. Zowel in economisch opzicht, als wat betreft werkgelegenheid en het plezier dat Nederlanders en buitenlandse gasten eraan beleven. Gebeurt er niets dan vallen talloze ondernemers om, verschraalt het toeristisch aanbod en raken we onze positie als prachtig (binnenlands) vakantieland kwijt waardoor we in een negatieve spiraal belanden. We roepen het kabinet en de Tweede Kamer daarom op hun verantwoordelijkheid te nemen en samen met ons het Nationaal Toerisme-transitieplan op te pakken.’’  

De initiatiefnemers

Het plan wordt namens de volgende organisaties aangeboden: Rotterdam Partners, amsterdam & partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Trefwoorden: toerisme, beleid, deltaplan

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.