Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-10-2021
Auteur: NRIT redactie

John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea

John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea
John Sijmonsbergen.
John Sijmonsbergen wordt per 1 januari 2022 de nieuwe algemeen directeur-bestuurder van de Stichting Koninklijke Defensiemusea. De organisatie omvat het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Marinemuseum in Den Helder, het Mariniersmuseum in Rotterdam en het Marechausseemuseum in Buren. Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die met pensioen gaat.

Sijmonsbergen (1964) heeft de afgelopen elf jaar een leidende rol vervuld in de transformatie van de volkenkundige musea in Nederland tot het Nationaal Museum van Wereldculturen (een fusie van Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, Afrika Museum en het Wereldmuseum). Daarvoor was Sijmonsbergen op directieniveau actief met innovatieve publieksprogrammering en zakelijk management in zowel de museale sector als in het bedrijfsleven. Sijmonsbergen is afgestudeerd militair historicus.

Sijmonsbergen over zijn stap: "de defensiemusea vertellen indrukwekkende en betekenisvolle verhalen. Ik zie er erg naar uit om samen met mijn nieuwe collega’s de vervulling van onze maatschappelijke missie een stap dichterbij te brengen."

Hans Hillen, voorzitter van de Raad van Toezicht Stichting Koninklijke Defensiemusea: "met Sijmonsbergen halen we een ervaren museumdirecteur binnen met de juiste mix aan ervaring, achtergrond en ambitie. Hij combineert liefde voor de inhoud met slagvaardigheid en diplomatie."

John Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die de organisatie leidde vanaf haar oprichting en fusie in 2014. Van Vlijmen gaat per 1 januari 2022 met pensioen.
Topics:Beleid
Trefwoorden: museum, management

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.