Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-10-2021
Auteur: NRIT redactie

John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea

John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea
John Sijmonsbergen.
John Sijmonsbergen wordt per 1 januari 2022 de nieuwe algemeen directeur-bestuurder van de Stichting Koninklijke Defensiemusea. De organisatie omvat het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Marinemuseum in Den Helder, het Mariniersmuseum in Rotterdam en het Marechausseemuseum in Buren. Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die met pensioen gaat.

Sijmonsbergen (1964) heeft de afgelopen elf jaar een leidende rol vervuld in de transformatie van de volkenkundige musea in Nederland tot het Nationaal Museum van Wereldculturen (een fusie van Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, Afrika Museum en het Wereldmuseum). Daarvoor was Sijmonsbergen op directieniveau actief met innovatieve publieksprogrammering en zakelijk management in zowel de museale sector als in het bedrijfsleven. Sijmonsbergen is afgestudeerd militair historicus.

Sijmonsbergen over zijn stap: "de defensiemusea vertellen indrukwekkende en betekenisvolle verhalen. Ik zie er erg naar uit om samen met mijn nieuwe collega’s de vervulling van onze maatschappelijke missie een stap dichterbij te brengen."

Hans Hillen, voorzitter van de Raad van Toezicht Stichting Koninklijke Defensiemusea: "met Sijmonsbergen halen we een ervaren museumdirecteur binnen met de juiste mix aan ervaring, achtergrond en ambitie. Hij combineert liefde voor de inhoud met slagvaardigheid en diplomatie."

John Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die de organisatie leidde vanaf haar oprichting en fusie in 2014. Van Vlijmen gaat per 1 januari 2022 met pensioen.
Topics:Beleid
Trefwoorden: museum, management

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.