Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp
Ondanks de corona-versoepelingen zijn duizenden mensen in Nederland nog steeds dagelijks in nood. Zij zijn afhankelijk van voedselhulp. Ook hebben ze grote behoefte aan verzorgingsproducten. Dat geldt onder meer voor delen van het horecapersoneel en van schoonmakers.

Zij vallen vaak (nog) buiten de reguliere hulp en staan dagelijks voor de keuze: betaal ik mijn huur, koop ik luiers of koop ik eten? Het Rode Kruis roept op om deze zelfstandigen, (alleenstaande) ouders, ouderen en gezinnen niet te vergeten en ze ook tijdens de nasleep van de COVID-19 crisis te ondersteunen. Marieke van Schaik, directeur Rode Kruis Nederland: "Wij laten deze mensen niet zitten en willen hen zeker tot het einde van dit jaar ondersteunen met eerste basislevensbehoeften zoals voedsel, shampoo, deodorant, tandpasta, maandverband en luiers. Om dat te kunnen blijven doen is hulp hard nodig.” Op gironummer 7244 kunnen mensen doneren.

Voedselhulp

De behoefte aan voedsel blijft volgens het Rode Kruis de komende periode voor veel kwetsbare mensen een grote zorg. Hoewel de versoepelingen zorgen voor meer werkgelegenheid, zoals bijvoorbeeld voor de (particuliere) schoonmaakbranche en voor horecapersoneel, start het werk voor sommige mensen maar langzaam op. 

"Als ik geluk heb moet ik het nu doen met één, misschien twee ritjes op een avond...dat is gekmakend. En ondertussen doet de hele wereld net of corona al bijna voorbij is, maar voor mij is er nog niets veranderd." Het verhaal van de Amsterdamse taxichauffeur Marko is geen uitzondering. Duizenden kwetsbare mensen leven nog steeds in armoede door de nasleep van de COVID-19 crisis. Hun werkzaamheden komen maar langzaam op gang. 
Ook zijn er mensen, die noodgedwongen informele schulden hebben gemaakt. Voor deze mensen duurt het langer voordat zij hun leven weer op de rit hebben of hun schulden hebben afgelost. Een deel van die mensen kan (nog) niet terecht voor hulp bij de reguliere kanalen.
 

Boodschappenkaarten

Sinds aanvang van de coronacrisis helpt het Rode Kruis deze mensen via lokale samenwerkingspartners met boodschappenkaarten. Op dit moment worden er wekelijks zo’n 5.750 boodschappenkaarten uitgedeeld. Daarmee helpt het Rode Kruis naar schatting ruim 19.000 mensen die het nog niet alleen redden. Dat gaat om gezinnen, ZZP’ers of alleenstaande moeders. Daarnaast verstrekte het Rode Kruis in juli, augustus en september ongeveer 7.500 kaarten per maand, waarmee mensen zelf verzorgingsproducten konden kopen. De noodhulporganisatie blijft dit in ieder geval doen tot het einde van dit jaar.  
Trefwoorden: horeca, schoonmaak, hulp, corona, voedsel, levensbehoeften

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...