Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp
Ondanks de corona-versoepelingen zijn duizenden mensen in Nederland nog steeds dagelijks in nood. Zij zijn afhankelijk van voedselhulp. Ook hebben ze grote behoefte aan verzorgingsproducten. Dat geldt onder meer voor delen van het horecapersoneel en van schoonmakers.

Zij vallen vaak (nog) buiten de reguliere hulp en staan dagelijks voor de keuze: betaal ik mijn huur, koop ik luiers of koop ik eten? Het Rode Kruis roept op om deze zelfstandigen, (alleenstaande) ouders, ouderen en gezinnen niet te vergeten en ze ook tijdens de nasleep van de COVID-19 crisis te ondersteunen. Marieke van Schaik, directeur Rode Kruis Nederland: "Wij laten deze mensen niet zitten en willen hen zeker tot het einde van dit jaar ondersteunen met eerste basislevensbehoeften zoals voedsel, shampoo, deodorant, tandpasta, maandverband en luiers. Om dat te kunnen blijven doen is hulp hard nodig.” Op gironummer 7244 kunnen mensen doneren.

Voedselhulp

De behoefte aan voedsel blijft volgens het Rode Kruis de komende periode voor veel kwetsbare mensen een grote zorg. Hoewel de versoepelingen zorgen voor meer werkgelegenheid, zoals bijvoorbeeld voor de (particuliere) schoonmaakbranche en voor horecapersoneel, start het werk voor sommige mensen maar langzaam op. 

"Als ik geluk heb moet ik het nu doen met één, misschien twee ritjes op een avond...dat is gekmakend. En ondertussen doet de hele wereld net of corona al bijna voorbij is, maar voor mij is er nog niets veranderd." Het verhaal van de Amsterdamse taxichauffeur Marko is geen uitzondering. Duizenden kwetsbare mensen leven nog steeds in armoede door de nasleep van de COVID-19 crisis. Hun werkzaamheden komen maar langzaam op gang. 
Ook zijn er mensen, die noodgedwongen informele schulden hebben gemaakt. Voor deze mensen duurt het langer voordat zij hun leven weer op de rit hebben of hun schulden hebben afgelost. Een deel van die mensen kan (nog) niet terecht voor hulp bij de reguliere kanalen.
 

Boodschappenkaarten

Sinds aanvang van de coronacrisis helpt het Rode Kruis deze mensen via lokale samenwerkingspartners met boodschappenkaarten. Op dit moment worden er wekelijks zo’n 5.750 boodschappenkaarten uitgedeeld. Daarmee helpt het Rode Kruis naar schatting ruim 19.000 mensen die het nog niet alleen redden. Dat gaat om gezinnen, ZZP’ers of alleenstaande moeders. Daarnaast verstrekte het Rode Kruis in juli, augustus en september ongeveer 7.500 kaarten per maand, waarmee mensen zelf verzorgingsproducten konden kopen. De noodhulporganisatie blijft dit in ieder geval doen tot het einde van dit jaar.  
Trefwoorden: horeca, schoonmaak, hulp, corona, voedsel, levensbehoeften

CELTH



||| Nieuws |||

26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.