Geplaatst op: 08-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima julimaand voor Nederlandse verblijfsrecreatie

Prima julimaand voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Photo by S Migaj on Unsplash

Hoe is de eerste zomervakantiemaand voor de Nederlandse logiesaccommodaties verlopen? De redactie van NRIT duikt in de cijfers van het CBS. Het was een goede julimaand voor de verblijfsrecreatie die volop profiteerde van de groei van het binnenlands toerisme. Hotels, groepsaccommodaties en het inkomend toerisme zijn bij lange na nog niet hersteld.

De cijfers komen uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS. Daarin worden maandelijks logiesaccommodaties bevraagd over het aantal gasten en hun herkomst. De cijfers over juli 2021 zijn nog voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Overnachtingen zijn hersteld van coronacrisis

In juli 2021 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 4,2 miljoen gasten ontvangen die samen 15,8 overnachtingen realiseerden. In vergelijking met juli 2020 bleef zowel het aantal gasten (-0,2%) als het aantal overnachtingen relatief stabiel (-1,2%). Ten opzichte van 2019 zit het aantal gasten nog in de min (-11%) maar het aantal overnachtingen laat alweer een kleine groei zien (+1,6%).

Forse groei voor binnenlands toerisme

De forse afname van het aantal buitenlandse gasten ten opzichte van 2019 (-58%) werd deels opgevangen door de flinke groei van het aantal binnenlandse gasten (+30%). Het aantal binnenlandse overnachtingen groeide met 42% nog harder wat impliceert dat Nederlandse gasten langer in logiesaccommodaties verbleven. Van de buitenlandse overnachtingen is nog maar de helft over van het précorona niveau.

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomst, 2012-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS

Hotels missen nog kwart van de gasten 

Hotels die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van buitenlandse toeristen zagen in juli 2021 ten opzichte van dezelfde maand in 2019 maar liefst 24% minder gasten. Ten opzichte van juli 2020 konden hotels een miniem herstel (+2%) noteren. Het aantal Nederlandse gasten in hotels groeide in juli 2021 met 23% ten opzichte van juli 2019. Daarmee konden ze het verlies aan buitenlandse gasten (-64%) niet compenseren. 

Topjaar voor verblijfsrecreatie

Met ondernemingen in de verblijfsrecreatie ging het een stuk beter. Zij zagen in juli 2021 maar liefst 2 miljoen gasten die 11,8 miljoen overnachtingen op de bedrijven realiseerden. Ten opzichte van 2019 groeide het aantal gasten met 8% en het aantal overnachtingen met 15%. Vanuit de Nederlandse markt zien we een groei van maar liefst 37%. De voor de verblijfsrecreatie minder belangrijke buitenlandse markt zakte in juli 2021 nog verder weg. Er verbleven slechts 373 buitenlandse gasten in de verblijfsrecreatie, een afname met 44% ten opzichte van 2019 en 30% ten opzichte van het al slechte 2020. 

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, 2019-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS

Groepsaccommodaties nog in mineur

Binnen de verblijfsrecreatie deden de huisjesterreinen met 12% meer gasten het erg goed. Campings zagen 8% meer gasten. Groepsaccommodaties herstelden licht ten opzichte van 2020 met 22% meer gasten maar lopen ten opzichte van 2019 nog 20% achter. 

Grote verschillen tussen provincies

Verdeeld over Nederland zien we grote verschillen. Grootste klap kreeg Noord-Holland te verwerken met tussen juli 2019 en juli 2021 48% minder gasten. Dat resulteerde in een forse afname van marktaandeel, van 32% in 2019 naar 19% in 2021. Ook Groningen (-22%), Zuid-Holland (-7%) en Limburg (-5%) zagen minder gasten. Goede resultaten waren er voor Utrecht (+33%), Overijssel (+24%), Friesland (+20%), Flevoland (+14%), Gelderland (+13%). Zeeland (+12%) en Drenthe (+10%). Noord-Brabant kon een klein plusje (+3%) realiseren.

Figuur 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie, 2019-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/navigatieScherm/thema?themaNr=50440
Trefwoorden: binnenlands toerisme, inkomend toerisme, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, hotels, gasten overnachtingen

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/21
Laadpalen bij particuliere vakantiewoningen
Het lijkt ‘klein bier’: een verhuurder van vakantiewoningen die laadpalen bij 12 van haar vakantiehuizen plaatst. Toch geeft het een trend aan dat we langzaam maar zeker op weg gaan naar elektrisch rijden. De behoefte blijkt wel uit het feit dat direct na ingebruikname auto’s al stonden te laden.
06/12/21
Recordverkoop campers
Voor het eerst zijn in Nederland in een jaar tijd meer dan 3.000 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Tot en met november registreerden Bovag en RDC 3.029 nieuwe exemplaren. Er werden ook veel meer caravans geregistreerd en de tweedehands verkopen plusten flink.
03/12/21
HISWA-RECRON eert leden
HISWA-RECRON heeft tijdens haar Algemene Ledenvergadering drie leden in het zonnetje gezet. Vice-voorzitter Cees Slager werd benoemd tot Erelid, Jos de Punder en Eric van der Wansem tot Lid van Verdienste.
02/12/21
Bouw van nieuw centrumgebouw op Vakantiepark Beekse Bergen gestart
Op Vakantiepark Beekse Bergen wordt sinds enkele weken hard gewerkt aan de bouw van het ni...
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
30/11/21
Horeca deze zomer weer op pré-coronaniveau
Hoe heeft de Nederlandse horeca het deze zomer gedaan? NRIT dook in de cijfers.
23/11/21
Pandemie verpest vakantiesentiment van Nederlanders niet
De pandemie verpest de vakantieplannen van de Nederlanders niet. Ze zijn wel voorzichtiger, bereid om een boosterprik te nemen en boeken later. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Intussen lopen in Nederland de boekingen voor december als een trein, EuroParcs meldt nu al 30% meer boekingen voor de feestmaand.
23/11/21
Hoe waardeer je een toeristisch plan?
Hoe kun je een (verblijfs)recreatief plan op waarde schatten? Dat blijkt nog heel erg lastig en daarom komt er een cursus.