Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima julimaand voor Nederlandse verblijfsrecreatie

Prima julimaand voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Photo by S Migaj on Unsplash

Hoe is de eerste zomervakantiemaand voor de Nederlandse logiesaccommodaties verlopen? De redactie van NRIT duikt in de cijfers van het CBS. Het was een goede julimaand voor de verblijfsrecreatie die volop profiteerde van de groei van het binnenlands toerisme. Hotels, groepsaccommodaties en het inkomend toerisme zijn bij lange na nog niet hersteld.

De cijfers komen uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS. Daarin worden maandelijks logiesaccommodaties bevraagd over het aantal gasten en hun herkomst. De cijfers over juli 2021 zijn nog voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Overnachtingen zijn hersteld van coronacrisis

In juli 2021 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 4,2 miljoen gasten ontvangen die samen 15,8 overnachtingen realiseerden. In vergelijking met juli 2020 bleef zowel het aantal gasten (-0,2%) als het aantal overnachtingen relatief stabiel (-1,2%). Ten opzichte van 2019 zit het aantal gasten nog in de min (-11%) maar het aantal overnachtingen laat alweer een kleine groei zien (+1,6%).

Forse groei voor binnenlands toerisme

De forse afname van het aantal buitenlandse gasten ten opzichte van 2019 (-58%) werd deels opgevangen door de flinke groei van het aantal binnenlandse gasten (+30%). Het aantal binnenlandse overnachtingen groeide met 42% nog harder wat impliceert dat Nederlandse gasten langer in logiesaccommodaties verbleven. Van de buitenlandse overnachtingen is nog maar de helft over van het précorona niveau.

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomst, 2012-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS

Hotels missen nog kwart van de gasten 

Hotels die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van buitenlandse toeristen zagen in juli 2021 ten opzichte van dezelfde maand in 2019 maar liefst 24% minder gasten. Ten opzichte van juli 2020 konden hotels een miniem herstel (+2%) noteren. Het aantal Nederlandse gasten in hotels groeide in juli 2021 met 23% ten opzichte van juli 2019. Daarmee konden ze het verlies aan buitenlandse gasten (-64%) niet compenseren. 

Topjaar voor verblijfsrecreatie

Met ondernemingen in de verblijfsrecreatie ging het een stuk beter. Zij zagen in juli 2021 maar liefst 2 miljoen gasten die 11,8 miljoen overnachtingen op de bedrijven realiseerden. Ten opzichte van 2019 groeide het aantal gasten met 8% en het aantal overnachtingen met 15%. Vanuit de Nederlandse markt zien we een groei van maar liefst 37%. De voor de verblijfsrecreatie minder belangrijke buitenlandse markt zakte in juli 2021 nog verder weg. Er verbleven slechts 373 buitenlandse gasten in de verblijfsrecreatie, een afname met 44% ten opzichte van 2019 en 30% ten opzichte van het al slechte 2020. 

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, 2019-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS

Groepsaccommodaties nog in mineur

Binnen de verblijfsrecreatie deden de huisjesterreinen met 12% meer gasten het erg goed. Campings zagen 8% meer gasten. Groepsaccommodaties herstelden licht ten opzichte van 2020 met 22% meer gasten maar lopen ten opzichte van 2019 nog 20% achter. 

Grote verschillen tussen provincies

Verdeeld over Nederland zien we grote verschillen. Grootste klap kreeg Noord-Holland te verwerken met tussen juli 2019 en juli 2021 48% minder gasten. Dat resulteerde in een forse afname van marktaandeel, van 32% in 2019 naar 19% in 2021. Ook Groningen (-22%), Zuid-Holland (-7%) en Limburg (-5%) zagen minder gasten. Goede resultaten waren er voor Utrecht (+33%), Overijssel (+24%), Friesland (+20%), Flevoland (+14%), Gelderland (+13%). Zeeland (+12%) en Drenthe (+10%). Noord-Brabant kon een klein plusje (+3%) realiseren.

Figuur 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie, 2019-2021
GastenLogiesaccommodatiesBron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/navigatieScherm/thema?themaNr=50440
Trefwoorden: binnenlands toerisme, inkomend toerisme, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, hotels, gasten overnachtingen

CELTH




||| Nieuws |||

27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.