Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederlanders boeken hun vakantie steeds korter voor vertrek en hebben de afgelopen zomer 60% meer betaald voor hun reis dan andere jaren. En hoewel het storm loopt met het boeken van zonnige bestemmingen in Spanje, Griekenland en Turkije voor de komende herfstvakantie, is Nederland in de afgelopen twee jaar verreweg het populairste vakantieland geweest. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. 

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen. Zo kan Zoover zien wat de populairste landen en regio’s zijn. 

Heel veel lastminutes

In jaren zonder corona ligt de piek in het aantal boekingen van vakantiereizen in januari. Vanwege de onzekerheid over vakanties en reisbeperkingen is die piek dit jaar verschoven naar de zomer, met een lichte dip in juli. Gemiddeld zat er deze zomer vier weken tussen boeken en vertrek. "In de reisbranche spreken we van een last minute als mensen binnen zes weken na boeken vertrekken, dus die vier weken zijn opvallend kort. Zeker tijdens de zomerperiode”, zegt Lieneke Wijnia van Zoover. Ook richting de herfstvakantie boeken veel mensen pas op het laatste moment, om er zeker van te zijn dat hun vakantie door kan gaan.

60% hogere reissom

Opvallend is ook de hogere reissom die Nederlanders dit jaar uitgaven aan hun vakantie. Die steeg deze zomer tot gemiddeld 2.382 euro. De afgelopen jaren lag de gemiddelde reissom rond de 1.500 euro, dus is er sprake van een stijging van 60%. Dat lag niet zozeer aan de prijzen van vakanties, die in mei stegen en in juni weer daalden. "Nee, mensen gaan echt voor meer luxe, zoals 4- en 5-sterren hotels. Een kwart van de boekingen was bij 5-sterren hotels. Dit was nog nooit zo hoog”, aldus Wijnia.  "Ook boeken de meeste mensen all inclusive, zodat ze het resort niet per se hoeven te verlaten. Maar dat is dus wel een duurder concept.”

Best beoordeelde vakantielanden

Bij de best beoordeelde landen is wel een verschuiving te zien. Hier heeft Portugal (8,99) de koppositie overgenomen van de Dominicaanse Republiek. Turkije staat nog steeds op twee (8,8) gevolgd door nieuwkomer Oostenrijk (8,47). Wijnia: ,,Portugal staat al heel lang in de top 5 van best geboekte landen. Het heeft vaak kleinschalige en luxe accommodaties en is rustiger dan andere vakantielanden. Oostenrijk is dit jaar populairder geworden onder de autovakanties. Het is relatief dichtbij en heeft veel ruimte en natuur. Dat past goed in deze tijd.”

Verschuivingen in binnenlandse bestemmingen

De top 3 van meest geboekte reizen is het afgelopen kwartaal niet veranderd ten opzichte van het vorige. Op één staat Spanje, gevolgd door Griekenland en Turkije. Toch is en blijft Nederland sinds vorig jaar het populairste vakantieland. Ook bij de autovakanties voert het de top 3 aan, voor Frankrijk en Italië. Vergeleken met pre-coronajaar 2019 laat Nederland een groei zien van 22%. Binnen Nederland zijn wel verschuivingen zichtbaar. Waar Limburg in voorgaande jaren de populairste regio was, is dat dit jaar Gelderland. Het afgelopen kwartaal verdrongen Noord-Brabant en Overijssel nummer drie Zeeland naar een vijfde plaats. De populariteit van Nederland geeft Zoover de bevestiging om volgend jaar een doorstart te maken met de Zoover Awards. De jaarlijkse publieksprijzen voor vakantiebestemmingen worden in januari 2022 digitaal uitgereikt.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen, bestemmingen, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...