Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2021
Auteur: Simon de Wijs en Peter Horsten
Breda University of Applied Sciences

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Op het kennisplatform van NRIT publiceren we de komende periode alle artikelen uit Uncover, het jaarlijkse magazine van de Academy for Leisure van de Breda University of Applied Sciences. Deze Uncover heeft als ondertitel ‘Leisure in een bubbel’ meegekregen. Want zal leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat? Gaan het post-lockdown-tijdperk mensen en organisaties zichzelf opnieuw uitvinden? Of katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen? Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Vol bewondering tonen de samenstellers in deze Uncover diverse voorbeelden van veerkracht in de vrijetijdssector. Van sport en attracties tot cultuur en evenementen. Goed om de flexibiliteit, vindingrijkheid en vastberadenheid te zien die tot nieuwe concepten en businessmodellen leiden, waarbij veelal wordt gewerkt op basis van meerdere scenario’s. Echter gelijktijdig rijst de vraag of dit slechts een doekje voor het bloeden is. Wanneer je ziet dat kraters geslagen worden in de jarenlang opgebouwde infrastructuur en collega-werknemers en ondernemers in de vrijetijdsbranche (massaal) een drastische carrièreswitch overwegen of genomen hebben. 

Vernieuwing als wagen zonder paard?

Natuurlijk zullen aspecten van de online en hybride belevingen binnen musea, poppodia en zakelijke evenementen blijvend impact hebben. Het blijft (soms) toch vooral voelen als een slap surrogaat. De meerwaarde, vooral het kosten-, tijds- en milieuvoordeel, wordt weldegelijk onderkend. Maar massaal wordt ook het gemis van fysieke ontmoeting en de real-life belevenissen aangegeven. Daadwerkelijke vernieuwing wordt slechts mondjesmaat gevonden terwijl velen de online kansen louter benut hebben om het oude in een nieuw jasje te stoppen. Er is zeker sneller geleerd en geïmplementeerd. Het onderwijs voorop. Maar grotendeels lijkt het een reproductie van het oude. Het nieuwe medium is omarmd als ‘wagen zonder paard’, als ‘radio met beeld’. Daarmee onvoldoende als innovatie op zichzelf met eigen wetten, instrumentarium en mogelijkheden.

Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit?

Misschien is dat ook niet zo gek. We beschouwen de pandemie veelal als tussenpauze. Een lastige periode waar we doorheen moesten tot het voorbij zou zijn. Hebben we echter de consequenties van het feit dat er een nieuwe werkelijkheid is voldoende geaccepteerd? Laten we daadwerkelijk de verandering toe? Of hunkeren en bewegen we krampachtig naar wat we gewend waren? Een cruciale vraag op het moment dat we langzaam weer opengaan. Wat is veerkracht? Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit in een nieuw okay? En hoe verschillen leisure-organisaties enerzijds en anderzijds mensen op zoek naar hobby’s, ontspanning, inspiratie en samenzijn hierin? Zijn er nieuwe organisatievormen ontstaan? Het is nog te vroeg om hierop een eenduidig antwoord te geven. 

Leisure uit de bubbel

Leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat, zowel aan aanbod- als vraagzijde. In het post-lockdown-tijdperk zullen mensen en organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen. Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Enkelen zullen zich bevrijd voelen, schieten in een reflex van totale extase en proberen in eerste instantie in te halen wat gemist is. Om er daarna mogelijk ook weer achter te komen dat die overprikkeling en de angst om iets te missen een nieuwe druk geven. Anderen zullen voorzichtig(er) hun bubbel verlaten en misschien juist het comfort en de veiligheid ervan (gaan) missen. Weer anderen zullen angstig blijven zich onder groepen te begeven. En er zullen mensen zijn die nieuwe manieren van leven, werken en genieten hebben gevonden en dat blijven continueren. Hopelijk is er in ieder geval geleerd van de contraproductiviteit die de polarisatie tijdens de pandemie veroorzaakte en is er bewustzijn van het feit dat we samen sterker staan.

Omarm de nieuwe context en groei

Onderwijs, overheid en institutionele organisaties zijn vaak weerbarstige organen. Is de afgelopen periode met de abrupte onderbreking van patronen genoeg geweest om deze open te breken? Heeft de veranderde context aangezet out-of-the-box kansen te gaan ontdekken? Feitelijk kun je dat ook vragen voor ieder mens die zijn vrijetijd gaat inrichten. Is de pauze indrukwekkend genoeg geweest om met gewoonten te breken en nieuwe inspirerende wegen te gaan ontdekken? Op sommige punten wel en andere waarschijnlijk niet. Maar leisure zal in of buiten de bubbel altijd boven komen drijven. Getuige ook het eerste irrelevante pleidooi op het moment dat de ic’s van ziekenhuizen eindelijk minder belast zijn en praktisch iedereen is gevaccineerd. Ten aanzien van de vraag of we een coronaherdenking nodig hebben of toch meer een feestdag omdat we bevrijd werden, is ons antwoord als redactie van een ‘leisure’-magazine: "Het is om het even voor onze sector. Linksom of rechtsom heeft blijkbaar het evenement als middel op geen enkele wijze aan waarde ingeboet!” 

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, corona, crisis, toekomst

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...