Geplaatst op: 13-09-2021

Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start

Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start
Photo by SHVETS production from Pexels

De Landelijke Data Alliantie gaat van start met twee essentiële onderzoeken onderzoeken voor het begrip van toeristenstromen naar Nederland. Het gaat om het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID). Nieuw is dat de resultaten nog tijdens de onderzoeksperiode op een realtime dashboard worden gepresenteerd. 

Het veldwerk is inmiddels gestart en de onderzoeken gaan in totaal zo’n 16 maanden duren. De vragenlijsten worden eerst uitgezet bij bezoekers uit Duitsland en België, de belangrijkste markten. Daarna hopen de onderzoekers voor wat betreft verblijfsbezoek meer landen toe te voegen.

Resultaten realtime op online dashboard

Zodra de resultaten er zijn, worden die  bijna realtime gepresenteerd op een dashboard, die meteen na de start van het veldwerk ontwikkeld wordt. Hier kan men resultaten bekijken, eigen analyses doen en/of data downloaden. Waardevol, want gebruikers hebben zo op ieder moment inzicht in internationaal verblijfs- en dagbezoek in hun regio. 

Onderzoek Inkomend Toerisme

Het doel van het Onderzoek Inkomend Toerisme is het verzamelen van nieuwe inzichten over internationaal toerisme in Nederland. Hierbij is er aandacht voor bezoekers met verschillende reismotieven, zoals vakantie, zaken en bezoek aan familie en/of vrienden. Het gaat om het verzamelen van data voor zowel Nederland als geheel als data voor regio’s binnen Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in de customer journey en het profiel van buitenlandse verblijfsbezoekers. Hiernaast brengen de onderzoekers de (economische) impact van het inkomend verblijfstoerisme in kaart en ontstaat een helder beeld van de omvang van de verschillende typen verblijfsbezoekers (leisure, zakelijk, familiebezoek, particuliere verhuur). Een dergelijk onderzoek werd voor het laatst in 2014 gehouden.

Onderzoek Inkomend Dagbezoek

Vanuit de toeristische sector is er grote behoefte aan actuele en betere cijfers over dagbezoek aan Nederland, zowel op landelijk als regionaal niveau. Het doel van dit project is diepgaand en actueel inzicht verkrijgen in het profiel en de customer journey van buitenlandse dagbezoekers uit Duitsland en België aan Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in het volume, de customer journey en het profiel van buitenlandse dagbezoekers. Ook wordt de (economische) impact van het inkomend dagbezoek in kaart gebracht en ontstaat er een helder beeld van de omvang van de verschillende motieven van dagbezoekers om naar Nederland komen (winkelen, natuur, familiebezoek, etc.). 

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/onderzoek-inkomend-toerisme-en-onderzoek-inkomend-dagbezoek-van-start-.htm
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/05/22
Exclusief voor leden
Nederland bouwt paviljoen bij wereldtentoonstelling 2025 in Osaka
Nederland doet mee aan de wereldtentoonstelling Expo 2025 in Osaka. Dat heeft de ministerraad op voorstel van minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking besloten.
20/05/22
Aegean Airlines komt naar Eindhoven Airport
Eindhoven Airport ziet op 23 juni het eerste toestel van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines landen.
20/05/22
Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid
Consumenten bleven in mei 2022 nagenoeg even negatief als in april, toen het consumentenvertrouwen n...
20/05/22
Lichtplan Arnhem zet gevels beter in het licht
Bezoekers die 's avonds je stad binnenkomen wil je ook een aantrekkelijk stadbeeld bieden. Arnhem ma...
20/05/22
Dutch Water Week opening in Scheepvaartmuseum
De opening van de Dutch Water Week 2022 vindt plaats naast het Scheepvaartmuseum. Onder meer de optimisten liggen dan klaar om kinderen te laten kennismaken met watersport.
19/05/22
easyJet herstelt snel van pandemie
Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.
19/05/22
Popsector heeft meer hersteltijd nodig
De Nederlandse popsector heeft meer hersteltijd nodig dan andere culturele deesectoren om van de pandemie te herstellen. Wat is er nodig voor een florerende popcultuur?
19/05/22
Crossing Border maakt weer stap naar België
Het Nederlandse literatuur- en muziekfestival Crossing Border keert na acht jaar terug in Antwerpen.