Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven
Kevin van Welie bij zijn installatie. Foto: Seye Cadmus
Duurzaam denken leidt niet altijd tot duurzaam doen. Velen weten niet waar te beginnen of onderschatten hun eigen bijdrage. Maar daar heeft Kevin van Welie iets moois op bedacht. Het is een installatie die Tilburg aan het denken zet. Met de Green Challenge Pop-Up biedt hij inspiratie en praktische handvatten. Groene grip met impact, ieder op zijn of haar eigen manier.

Van 3 tot 24 augustus is de bijzondere kunstinstallatie Green Challenge Pop-Up te bewonderen in het FutureLab van de LocHal. Hier komt een object te staan gemaakt van hout. Het werkt simpel. Trek aan een hendel en het object geeft je een mysterieus kaartje. Wat het is? Een groeikaartje! Hierop staan drie icoontjes met de woorden "scan, select & plant”. Je scant de code met je smartphone-camera en belandt op een online platform. Hier kun je kiezen uit allerlei green challenges, ofwel duurzame uitdagingen. Start jij met vega-vrijdagen? Sla jij plastic flesjes water over of neem je vaker de fiets in plaats van de auto? Bij elke challenge kom je te weten wat je bereikt met jouw inspanning. 
Vaak red je niet alleen een stukje klimaat. Zo bespaar je ook flink geld, ontdek je nieuwe gerechten of werk je tegelijkertijd aan klimaat en je gezondheid. Bepaal zelf hoe lang je deze uitdaging wilt aangaan. Het leuke aan de challenges is dat je ze niet alleen hoeft te doen. Daag vrienden, familie of bekenden uit, en kijk wie het langer volhoudt. Wie van jullie haalt de eindstreep? Een groen wedstrijdje, en dat terwijl je de wereld een stuk beter maakt!

Kevin: "Er zijn naar mijn mening te weinig initiatieven die duurzaamheid op een toffe manier naar het publiek toebrengen. Door een kunst pop-up te plaatsen in de openbare ruimte hoop ik dat mensen hier op een organische wijze mee in aanraking komen.”

Kaartje planten voor een constante reminder

Op elk moment van de challenge kan het kaartje worden geplant. Dankzij de zaadjes in het papier groeit er dan wat tastbaars voor terug. Wat dat precies is? Dat blijft een verrassing. Met de hashtag #greenchallenge013 kunnen deelnemers foto’s en video’s van hun challenge delen. Deze worden gebundeld in een feed op het online platform. Zo zie jij wat je samen met anderen bereikt en in bloei zet, en dat creëert verbinding.

Hierbij staat het planten symbool voor teruggeven aan de natuur, iets dat we vaker mogen doen, meent de maker. Elke keer als het plantje ziet wordt je herinnerd aan de Green Challenge. Het laat je stilstaan bij dringende klimaatkwesties. Deze bewustwording is hard nodig, want we consumeren veel sneller dan dat de aarde haar voorraad weer kan aanvullen. Combineer dit extreme vervuiling, beperkte grondstoffen en bevolkingsgroei. Tijd voor actie dus, maar dan wél op een leuke manier!

Tour door Tilburg

Na de LocHal blijft de installatie rouleren op diverse binnenlocaties in Tilburg. "Zodoende komen verschillende wijken en mentaliteiten in aanraking met dit thema. De verantwoordelijkheid voor een leefbare toekomst dragen we gezamenlijk en ik hoop daar met dit project aan bij te kunnen dragen.”, aldus Kevin.
De Green Challenge Pop-Up is mede mogelijk gemaakt door Stadsmakers013 en Art Fact.

Trefwoorden: Tilburg, kunst, duurzaam, interventie, installatie

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.