Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven
Kevin van Welie bij zijn installatie. Foto: Seye Cadmus
Duurzaam denken leidt niet altijd tot duurzaam doen. Velen weten niet waar te beginnen of onderschatten hun eigen bijdrage. Maar daar heeft Kevin van Welie iets moois op bedacht. Het is een installatie die Tilburg aan het denken zet. Met de Green Challenge Pop-Up biedt hij inspiratie en praktische handvatten. Groene grip met impact, ieder op zijn of haar eigen manier.

Van 3 tot 24 augustus is de bijzondere kunstinstallatie Green Challenge Pop-Up te bewonderen in het FutureLab van de LocHal. Hier komt een object te staan gemaakt van hout. Het werkt simpel. Trek aan een hendel en het object geeft je een mysterieus kaartje. Wat het is? Een groeikaartje! Hierop staan drie icoontjes met de woorden "scan, select & plant”. Je scant de code met je smartphone-camera en belandt op een online platform. Hier kun je kiezen uit allerlei green challenges, ofwel duurzame uitdagingen. Start jij met vega-vrijdagen? Sla jij plastic flesjes water over of neem je vaker de fiets in plaats van de auto? Bij elke challenge kom je te weten wat je bereikt met jouw inspanning. 
Vaak red je niet alleen een stukje klimaat. Zo bespaar je ook flink geld, ontdek je nieuwe gerechten of werk je tegelijkertijd aan klimaat en je gezondheid. Bepaal zelf hoe lang je deze uitdaging wilt aangaan. Het leuke aan de challenges is dat je ze niet alleen hoeft te doen. Daag vrienden, familie of bekenden uit, en kijk wie het langer volhoudt. Wie van jullie haalt de eindstreep? Een groen wedstrijdje, en dat terwijl je de wereld een stuk beter maakt!

Kevin: "Er zijn naar mijn mening te weinig initiatieven die duurzaamheid op een toffe manier naar het publiek toebrengen. Door een kunst pop-up te plaatsen in de openbare ruimte hoop ik dat mensen hier op een organische wijze mee in aanraking komen.”

Kaartje planten voor een constante reminder

Op elk moment van de challenge kan het kaartje worden geplant. Dankzij de zaadjes in het papier groeit er dan wat tastbaars voor terug. Wat dat precies is? Dat blijft een verrassing. Met de hashtag #greenchallenge013 kunnen deelnemers foto’s en video’s van hun challenge delen. Deze worden gebundeld in een feed op het online platform. Zo zie jij wat je samen met anderen bereikt en in bloei zet, en dat creëert verbinding.

Hierbij staat het planten symbool voor teruggeven aan de natuur, iets dat we vaker mogen doen, meent de maker. Elke keer als het plantje ziet wordt je herinnerd aan de Green Challenge. Het laat je stilstaan bij dringende klimaatkwesties. Deze bewustwording is hard nodig, want we consumeren veel sneller dan dat de aarde haar voorraad weer kan aanvullen. Combineer dit extreme vervuiling, beperkte grondstoffen en bevolkingsgroei. Tijd voor actie dus, maar dan wél op een leuke manier!

Tour door Tilburg

Na de LocHal blijft de installatie rouleren op diverse binnenlocaties in Tilburg. "Zodoende komen verschillende wijken en mentaliteiten in aanraking met dit thema. De verantwoordelijkheid voor een leefbare toekomst dragen we gezamenlijk en ik hoop daar met dit project aan bij te kunnen dragen.”, aldus Kevin.
De Green Challenge Pop-Up is mede mogelijk gemaakt door Stadsmakers013 en Art Fact.

Trefwoorden: Tilburg, kunst, duurzaam, interventie, installatie

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...