Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Anders kijken naar luchtvaart met scenario lichte krimp Schiphol

Anders kijken naar luchtvaart met scenario lichte krimp Schiphol
Brede MKBA levert een ander beeld op dan alleen op basis van economische groei.
Anders kijken naar luchtvaart in Nederland. De nationale overheid wil dat Schiphol groeit maar door een brede kosten baten analyse kan je de conclusie trekken dat luchthaven Schiphol de andere kant op moet, naar lichte krimp voor meer welvaart. 

Bureau CE Delft heeft in opdracht van de gemeenteraad van Aalsmeer de kosten en baten van het aantal vluchten op de luchthaven berekend in een zogeheten Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA). Daarin wordt een ruim welvaartsbegrip gehanteerd. Het volledige rapport is te lezen op de website van CE Delft.

Groei aantal vluchtbewegingen verlaagt welvaart

Uit de MKBA blijkt dat de groei tot 540.000 vluchten in alle door CE Delft doorgerekende scenario’s leidt tot een welvaartsverlies tussen de 2,3 en 3,1 miljard euro. Slimme krimp tot 375.000 vluchten levert daarentegen een winst op van 6,5 miljard euro in het scenario met klimaatbeleid gericht op een behoorlijke CO2-reductie.

Groeiagenda overboord

"Uit dit onderzoek van CE Delft blijkt dat de groeiagenda, zoals die door de minister als ‘verantwoord vliegen’ aan ons is gepresenteerd, echt overboord moet”, zegt wethouder Schipholzaken Bart Kabout. "De focus moet nu liggen op het vinden van slimme krimpscenario’s. Er is nu aangetoond dat daarmee een forse bijdrage wordt geleverd aan de welvaart van Nederland en de regio. Tegelijkertijd lossen we daadwerkelijk een deel van de hinder in onze gemeente op”. Al langer houdt de gemeente Aalsmeer het pleidooi dat minder vliegen de enige echte hinderbeperkende maatregel is. Nu komt daar dus bij dat minder vliegen ook kan leiden tot welvaartswinst.

Geluidseffect overweldigend

Het effect van de geluidsoverlast van Schiphol op de welvaart is ook berekend in de MKBA. Naast hinder is hierin ook het effect op gezondheid van gehinderden (verhoogde kans op hart- en vaatziekten) gekwantificeerd. Deze benadering wijkt af van eerdere kosten-batenanalyse en leidt tot een hoger schadebedrag voor omwonenden. De uitkomst daarvan is voor Aalsmeer overweldigend. In euro’s uitgedrukt komt groei van Schiphol neer op een totaal welvaartsverlies van 10 miljoen euro en krimp van Schiphol op een welvaartswinst van 40 miljoen euro. Voor de gehele Schipholregio zijn de geluidsbaten van krimp circa 2 miljard euro.

Welvaart is meer dan alleen economie

Het onderzoeksbureau CE Delft gaat in de MKBA uit van de brede term welvaart. In de welvaartseffecten zijn naast de economische effecten, de geluidshinder, de klimaateffecten, de kosten van lokale luchtverontreiniging en de gezondheidseffecten doorberekend. In een scenario waarin veel waarde wordt toegekend aan het bereiken van klimaatdoelen zorgt minder vliegen bijvoorbeeld sneller voor een verhoging van welvaart dan wanneer minder waarde wordt gehecht aan het klimaat. De gehanteerde scenario’s in de MKBA zijn conform de landelijke MKBA richtlijnen opgesteld. Als daarentegen het tweegradendoel van het akkoord van Parijs zou worden gehanteerd, valt de welvaartswinst bij krimp nog veel hoger uit, blijkt uit het rapport van CE Delft. Ook de welvaartswinst van mogelijke extra woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen bij krimp is in het rapport nog niet meegerekend.

Steun in de rug

De gemeenteraad van Aalsmeer voelt zich door het rapport gesteund in hun standpunt dat het tijd is om het gesprek te voeren over een afname van het aantal vluchten. "Met dit rapport in de hand is de vraag niet langer hoe Schiphol moet groeien, de vraag is hoe Schiphol moet krimpen”, zegt raadslid Ronald Fransen namens de klankbordgroep Schiphol van de gemeenteraad. "Als raad zeggen wij al jaren ‘genoeg is genoeg’ als het om Schiphol gaat. Dit rapport geeft daarbij een grote steun in de rug”.
Trefwoorden: luchthaven, vliegen, Schiphol, Aalsmeer

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...