Geplaatst op: 21-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Minder buitenlandse gasten voor Europese campings

Minder buitenlandse gasten voor Europese campings
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

Europese campings verwachten dit jaar minder buitenlandse gasten. Onduidelijkheid over de coronaregels en de kosten voor testen zijn de belangrijkste redenen voor de achterblijvende belangstelling. Wel verwachten de campings meer bezoek vanuit eigen land. Steeds meer campings faciliteren digital nomads. Dit blijkt uit het 2e jaarlijkse onderzoek van campingplatform JetCamp.com onder duizenden Europese campings en vakantieparken in Europa.

Minder boekingen voor Europese campings

Ongeveer de helft van de campings in Europa verwacht dit jaar minder boekingen dan het vorige corona jaar. Men mist, meer nog dan vorig jaar, de reguliere gasten uit Nederland (57%), België (48%), Duitsland (46%) en het Verenigd Koninkrijk (43%). Ook dit jaar wordt de bezetting opgekrikt door bezoekers uit eigen land, zo geeft de Italiaanse overheid vakantievouchers (bonus vacanze) van 500 euro uit waarmee gezinnen in eigen land op vakantie kunnen gaan. Ruim een derde (36%) van de respondenten verwacht een inhaalslag in september en oktober als de vaccinatiegraad hoger is, de Europese reis-app goed werkt en iedereen duidelijkheid heeft over de Europese reisregels. Meer dan 80% van de respondenten ziet een toename in het aantal digital nomads (remote workers) en heeft geïnvesteerd in betere en gratis Wifi.

57% heeft minder gasten uit Nederland en 48% minder vakantiegangers uit België

Meer dan de helft van campings en vakantieparken die aan de enquête deelnamen, noemden Nederland en België als landen met minder boekingen. Onduidelijkheid over de lokale corona-regels (benodigde type test, quarantaine, mondkapjesplicht) enerzijds en kosten van de benodigde tests (voor een gezin al snel een paar honderd euro) anderzijds worden als voornaamste redenen genoemd. De enquête werd afgelopen week gehouden, net voordat Nederland op de Europese Corona Kaart van de ECDC rood kleurde.  

Inhaalslag in september en oktober

36% van de ondervraagde respondenten verwacht een inhaalslag in september en oktober als de vaccinatiegraad hoger is, de 3e of 4e golf van besmettingen is afgenomen, de Europese reis-app (digital green pass) goed werkt en de reisregels duidelijk zijn en mogelijk versoepeld. Met name de campings die zicht richten op camperaars en stellen, en dus minder van schoolvakanties afhankelijk zijn, verwachten een goed najaar. "Het is bij ons heerlijk weer in september, met veel culinaire evenementen, perfect voor een weekend of weekje kamperen”, stelt een campingmanager aan de Chiemsee in Beieren, Zuid-Duitsland.

Meer glamping accommodaties en snelle en gratis Wifi

Door de toename van het aantal remote workers (digital nomads) geeft weer dan 80% van de respondenten aan te hebben geïnvesteerd in betere en gratis wifi. En zelfs 8% geeft aan in kantoorruimte, video-ruimte of bureaus te hebben geïnvesteerd. De staycation trend zet zich (noodgedwongen) door, hetgeen positief is voor de makers van glamping (safari) tenten en tiny houses. 37% van de respondenten heeft aan extra te investeren in glamping tenten en 23% doet dat in tiny hous

Trefwoorden: verblijsrecreati, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/22
Internationale luchtvaart herstelt maar nog op laag niveau
De internationale luchtvaart is nog helemaal niet hersteld van de pandemie. Vorig jaar lag het aantal passagierskilometers (RPK) nog 58% onder het niveau van 2019. Dat is wel een licht herstel want in 2020 lag dat nog op -66%.
26/01/22
Gastvrijheidssector optimistisch over versoepelingen maar verdeeldheid in cultuursector
Optimisme heerst in de gastvrijheidssector maar tegelijkertijd lijkt het erop dat het herstel nog lang zal duren. “Opluchting en voorzichtig optimisme”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de versoepelingen. “Ondernemers uit onze sector zien er enorm naar uit om te ondernemen. Dat willen ze toch het liefste doen.” Zo positief zijn niet alle reacties uit de cultuursector.
25/01/22
Hoe kun je zelf goedkoop energie opwekken?
Zelf energie opwekken heeft meerdere voordelen in de recreatiesector. Naast het veiligstellen van je energiebron en het onder controle houden van de energietarieven, kan het je flink wat kosten besparen of nog beter zelfs geld opleveren.
25/01/22
Exclusief voor leden
Voigt Travel kiest nieuw pr- en marketingbureau
Reisspecialist voor noordelijke destinaties, Voigt Travel, kiest voor bureau USP Marketing PR uit Amsterdam om de Nederlandse en Belgische markt te bereiken.
25/01/22
Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning
Uittredend voorzitter van de Museumvereniging Irene Asscher-Vonk ontving op 24 januari uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu de Museumpenning voor haar tomeloze inzet voor de museumsector in de afgelopen acht jaar.
25/01/22
Evenementensector ziet 167 miljoen bezoeken verdampen
De gevolgen van de coronamaatregelen worden voor evenementen steeds dramatischer. Dat blijkt uit de gegevens van onderzoeks- en adviesbureau Respons. Vanaf de start van de pandemie werden er ruim 7.200 grotere en zeer veel kleinere evenementen geschrapt met als gevolg dat bijna 167 miljoen bezoeken niet werden gerealiseerd.
25/01/22
Helf van de websites niet eerlijk over reviews
Een wake-up call van de Europese Commissie voor websites die reviews plaatsen.
25/01/22
Exclusief voor leden
Campagne zet consument aan tot lezen in de zomer
Een van de grote vrijetijdsinvullingen van de consument voor de zomer is om te lezen. Dat blijkt uit onderzoek van CPNB. Althans, het is de wens van de consument om meer te lezen. Stichting CPNB verandert de zomercampagne en bedacht een nieuw soort geschenk met Matthijs van Nieuwkerk als boegbeeld. Hoe werkt die campagne, van wens naar gedrag?